عبور خط دوم مترو اصفهان از زیرگذر میدان امام علی / گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی اصفهان است

عبور خط دوم مترو اصفهان از زیرگذر میدان امام علی / گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی اصفهان است

قدم آخر/اصفهان شهردار اصفهان گفت: خط دوم مترو قرار بود از میدان نقش جهان عبور کند، اما با مخالفت میراث فرهنگی و جمع‌بندی با این نهاد، عبور پروژه از زیرگذر میدان امام علی(ع) نهایی شد و میراث فرهنگی مجوز عبور خط دو مترو را از زیرگذر میدان امام علی(ع) صادر کرد.

علی قاسم‌زاده امروز (چهارشنبه ۲۱شهریورماه) در نشست خبری با موضوع تبیین پروژه‌ها، رویدادها و برنامه‌های شاخص مدیریت شهری اصفهان، اظهار کرد: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۳ شمسی، ۳۴ هزار میلیارد بوده و تلاش می‌شود تا این الگوی خوب  که در شهرداری نهادینه شده است، حفظ شود. از این بودجه ۷۰ درصد عمرانی است که ۶۰ درصد از بودجه عمرانی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک صرف می‌شود و در مجموع یک هزار و ۴۷ پروژه عمرانی در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است که ۹۱ پروژه آن شاخص است و شهر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از یک هزار و ۴۷ پروژه، ۶۰۹ پروژه در حال اجراست، ادامه داد: از این تعداد، ۵۵۲ پروژه کمتر از ۵درصد انحراف دارد و طبق زمان‌بندی جلو می‌رود و از یک‌هزار و ۴۷ پروژه، ۱۶۴ پروژه در حال طراحی است و ۴۹ پروژه تملک می‌شود، چراکه از جنس تملک آزادسازی است. ۳۰ پروژه معطل الزامات، ۲۷ پروژه به اتمام و به بهره‌برداری رسیده و ۴۱ پروژه هنوز آغاز نشده است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: در تلاش هستیم امکان استفاده از این شرکت‌ها در شهرهای خواهرخوانده را تسهیل کنیم، چراکه در حوزه خدمات شهری نیز این ظرفیت وجود دارد.

وی اضافه کرد: یک جریان علمی تحت عنوان «عدالت مکانی» برای تأمین بودجه ۱۴۰۴ در دستور کار داریم و در دولت جدید احداث زیرساخت‌ها به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل و خطوط قطار شهری و مبحث آب را که مشکلی حیاتی است، مدنظر داریم. درواقع تفکر حاکم بر مدیریت شهری و فهم بالای مردم در صیانت از شهر باعث رعایت عدالت توسعه شهری شده است.

شهردار اصفهان با نظر به اینکه قراردادها و اطلاعات مربوط به شهرداری در سامانه شفافیت بارگذاری شده است، گفت: در کنار این سامانه، سامانه سوت‌زنی برای گزارش تخلفات موجود در شهرداری تهیه شده است.

وی افزود: اصفهان اولین شهری خواهد بود که دو شبکه آب خواهد داشت، یکی آب شرب و یکی پساب که شبکه پساب برای استفاده در زمان بحران تدارک دیده شده است و تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری دو پژوهش علمی در زمینه فرونشست اصفهان انجام داده‌ایم که طرح مطالعاتی اولیه برای مکان‌مند کردن فرونشست بود، افزود: اکنون دقیق می‌دانیم کدام مناطق درگیر فرونشست است و آن‌طور که می‌گفتند نباید نگران باشیم. تا حدود محور مسجد سید بابت فرونشست نگرانی زیادی وجود ندارد، اما  هرچه به سمت شمال شهر برویم ضریب فرونشست بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهش دوم درخصوص اقدامات و مداخلاتی بود که بتوان آسیب‌های فرونشستی را کاهش داد، اضافه کرد: خوشبختانه به خروجی‌های خوبی رسیدیم، هرچند که هیچ‌کدام جز جریان دائمی زاینده‌رود و آبگیری بسترهای زیرزمینی برای کاهش خطر فرونشست اثربخش و حیاتی نیست.

شهردار اصفهان یادآور شد: عبور مترو از میدان امام علی (ع) (میدان عتیق) با توجه به اینکه مراحل قانونی آن طی شده است، هم‌اکنون در حال احداث است.

وی گفت: در این محدوده پروژه عمرانی داشتیم، اما با مشاهده علائم آثار تاریخی مواجه شدیم و پروژه از معاونت عمرانی به دفتر بهسازی و نوسازی شهرداری تحویل داده شد. سپس دانشگاه هنر وارد گفت‌وگو شد و تیم کاوش در محل استقرار یافت. 

وی با اشاره به اینکه به دنبال توقف پروژه معبر مزاحمت‌هایی برای ساکنان آن محدوده ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: البته طی مکاتباتی با دادستان، خواستار بازگشت این معبر به حالت قبل شدند. گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی ما است و ما به دنبال این هستیم که معبر باز شود و محور تاریخی را نیز محفوظ نگه داریم.

شهردار اصفهان در پاسخ به خبرنگار قدم آخر مبنی بر درستی یا نادرستی این مسئله که در چند روز اخیر مجوز تخریب مسجد کازرونی به هئیت امنا صادر شده است و هرچه زودتر باید برای تخریب و خاک‌برداری آن اقدام کنند، اظهار کرد: آخرین خبری که به من داده بودند همان پروانه مرمت بود و متأسفانه شبستان نیز به‌صورت کامل تخریب شده است. در واقع آخرین تعامل استانی که داشتیم این مسئولیت بر عهده میراث فرهنگی قرار گرفت و قرار بر این شد که اگر میراث فرهنگی، میراثی بودن بنای تاریخی را تأیید کند ما پروانه تخریب صادر نکنیم، اما اگر بناهایی را میراث فرهنگی تأیید نکند که این بنا جزئی از میراث است شهرداری قانوناً مکلف بوده پروانه صادر کند.

پایان خبر قدم آخر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عبور خط دوم مترو اصفهان از زیرگذر میدان امام علی / گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی اصفهان است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عبور خط دوم مترو اصفهان از زیرگذر میدان امام علی / گذر کمرزرین بخشی از هویت تاریخی اصفهان است"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه