نحوه انتخاب باترفلای ولو

فروش انواع شیر پروانه ای یا باترفلای ولو

نحوه انتخاب باترفلای ولو

باتر فلای ولو در تمامی سایزها هم به صورت دستی و هم خودکار (در اصطلاح شیر برقی یا موتورایز ولو هم گفته می شود) موجود می باشند، اما در طراحی انواع آن با عملگر دستی و در سایزهای بالاتر از 8 اینچ به دلیل حالت نصب و ابعاد بزرگتر شیر پروانه ای، از یک گیربکس مکانیکی در بین عملگر دستی (فلکه شیر) و دیسک یا مجرابند آن استفاده می شود. طرز کار گیربکس مکانیکی به این صورت است که از طریق شافت متصل به دیسک، نیروی وارد شده از طرف فلکه را به دیسک انتقال داده و باعث سرعت در باز و بسته شدن دیسک می شود. از آنجایی که طراحی دیسک به گونه ای است که دقیقا در مرکز شیر قرار دارد، برای باز یا بسته شدن به گشتاور کمتری نیاز دارد. به این معنی که تنها با چرخاندن فلکه به مقدار 90 درجه، دیسک از حالت بسته به حالت باز و بالعکس تغییر شکل می دهد. انواع شیر پروانه ای زیر با عملگر های متفاوت در خانی استور ارائه می شوند:

  • شیر پروانه ای پنوماتیک
  • شیر پروانه ای فلنج دار
  • شیر پروانه ای گیربکسی

شیر پروانه ای چیست؟

در برخی از فرآیند ها، دماهای شدید و خورندگی عواملی هستند که به راحتی آب بندی شیر ها را به خطر می اندازند. برای جلوگیری از این مسئله می توان از شیر های پروانه ای که در برابر سرما یا گرمای شدید همچنین سیالات خورنده مقاومت بالایی دارند استفاده نمود. این بدان معنی است که شیر های پروانه ای آب بندی یکپارچگی خود را در این موارد حفظ می کنند، که برای کاربرد های پرمخاطره مانند تولید انرژی و فرآوری های نفتی و گازی بسیار مهم است (زیرا یک نشت کوچک می تواند امنیت عمومی یا محیط زیست را تهدید کند.)

انواع شیر پروانه ای (از لحاظ نوع عملگر)

در حالت کلی از چهار نوع عملگر (اکچویتور یا محرک) برای به حرکت در آوردن شیر های پروانه ای استفاده می شود، که در انواع اکچویتر اهرمی (دستی)، ، اکچویتر پنوماتیک (بادی) و اکچویتور برقی ارائه می گردد که در زیر به معرفی شرح مختصری از این محصولات می پردازیم، برای اطلاعات بیشتر در مورد این انواع می توانید به بخش مربوطه آن محصول در سایت مراجعه فرمایید.

شیر پروانه ای دستی یا اهرمی

نوع دستی یا اهرمی که به آن شیر کلاجی هم گفته می شود، ساده ترین نوع عملگر نصب شده روی این نوع از ولو ها می باشد که دارای یک دسته ساده و یک دسته متحرک می باشد. با فشار دادن اهرم متحرک پایین به سمت اهرم ثابت بالا می توان شافت متصل به دیسک را به راحتی 90 درجه چرخاند و سیال را عبور داد، برای بسته شدن به همین روش و در جهت عکس عمل می شود. شیر های پروانه ای دستی یا اهرمی اغلب تا سایز 8 اینچ نصب می شوند و اگر برای سایز های بالاتر استفاده شوند، چرخاندن دیسک با دست دشوار می باشد و پیشنهاد می شود که در سایز های بالا از عملگر های گیربکسی استفاده گردد. اهرم های شیر پروانه ای در جنس های پلیمری و فلزی تولید می گردد.

برای آگاهی از آخرین لیست قیمت و خرید اتواع شیر آلات صنعتی می توانید با شماره تماس 09122805383 در ارتباط باشید.

شیر پروانه ای گیربکسی

شیر پروانه ای با اکچویتور گیربکسی یا گیربکس دار، بواسطه کاربری آسان پر مصرف ترین عملگر روی این نوع از شیر ها می باشد و از سایز 8 اینچ تا سایز های بالا همانند سایز 88 اینچ استفاده می شود و با دو نوع گیربکس کوبل می گردد. نوع اول که دارای چرخدنده حلزونی می باشد و نیرو توسط چرخدنده حلزونی به شافت و دیسک شیر انتقال داده می شود و به راحتی با چرخش 90 درجه ای، سیال عبور داده می شود. در نوع دوم عملگر گیربکس پیچی با فلکه کوبل می شود، گیربکس با یک عدد پیچ مارپیچ و یک عدد چرخدنده، انتقال نیرو را به دیسک انجام می دهد، و چرخش به راحتی صورت می گیرد.

شیر پروانه ای پنوماتیک (عملگر بادی)

به عنوان پر سرعت ترین شیر پروانه ای در باز و بسته کردن مسیر سیال استفاده می شود. این شیر با عملگر پنوماتیک کوپل می شود این نوع عملگر ها مانند عملگر های برقی به صورت تدریجی و قطع و وصلی موجود می باشند و با نصب شیر برقی 5 به 2 روی عملگر می توان با سیگنال PLC و با وصل باد پنوماتیک به عملگر دستور داد و آن را به راحتی باز و بسته کرد. همچنین با نصب یک دستگاه سوئیچ باکس بر روی عملگر نصب شده و نشان دهنده باز یا بسته بودن شیر می باشد که نمونه های نصبی در تصویر زیر قابل مشاهده است. این عملگر در دو مدل تدریجی و مدل قطع و وصلی موجود می باشد. یکی دیگر از مزایای شیر پروانه ای پنوماتیک نسبت به شیر پروانه ای برقی قیمت پایین تر می باشد این مورد در صورتی که محدودیتی بابت کمپرسور باد وجود نداشته باشد، بسیار به صرفه تر خواهد بود.

شیر پروانه ای برقی

شیر پروانه ای برقی برای حذف اپراتور و اتوماتیک کردن خطوط پایپینگ استفاده می شود. شیر پروانه ای با عملگر برقی نسبت به نوع پنوماتیک زمان بیشتری برای باز و بسته شدن نیاز دارد با توجه به زمان بسته شدن پیشنهاد می شود برای کنترل سیال و در حالتی که زمان باز و بسته شدن ضروری باشد از نوع پنوماتیک استفاده شود.

انواع شیر پروانه ای برقی

  • شیر پروانه ای برقی تدریجی (یا 4-20 میلی آمپر تدریجی): این نوع شیر های پروانه ای قابلیت باز شدن به مقدار دلخواه را دارا می باشند.
  • شیر پروانه ای برقی قطع و وصلی: این نوع شیر های پروانه ای فقط قابلیت پذیرش فرمان قطع و وصل جریان را دارند.

نحوه انتخاب باترفلای ولو

استاندارد ها، رده ها و کلاس های شیر های پروانه ای

کلاس های قابل ارائه برای شیر پروانه ای شامل موارد زیر می باشد:

  • باترفلای ولو کلاس 150
  • باترفلای ولو کلاس 300
  • باترفلای ولو کلاس 600
  • باترفلای ولو کلاس 900
  • باترفلای ولو کلاس 1500
  • باترفلای ولو کلاس 2500
  • باترفلای ولو کلاس PN10
  • باترفلای ولو کلاس PN16
  • باترفلای ولو کلاس PN25

اجزاء شیر پروانه ای

اجزاء تشکیل دهنده شیر پروانه ای عبارتند از:

  • دیسک یا مجرابند
  • بدنه (Body)
  • نشیمنگاه (Seat)
  • محرک یا راه انداز

دیسک (مجرابند)

به طور کلی دیسک شیر های پروانه ای با توجه به بدنه شیر به دو بخش هم مرکز و دیسک غیر هم مرکز تقسیم می شود.

  • دیسک Zero Offset (بدون انحراف): دیسک بدون انحراف نوعی دیسک هم مرکز است که در آن دیسک و شفت با بدنه شیر هم مرکز هستند و جریان را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. از این دیسک برای سیستم های با دمای پایین و کم فشار استفاده می شود.
  • دیسک Double Offset: مرکز دیسک Double Offset از مرکز ثقل شیر پایین تر قرار دارد و اصطکاک با سیال فقط در ابتدا و انتها با زاویه 10 درجه رخ می دهد. این مدل از شیر برای کمتر شدن سطح تماس سیال با بخش آب بند شیر می باشد.
  • دیسک Triple Offset: شیر پروانه ای با دیسک Triple Offset به دلیل طراحی خاص دارای حرکت بدون اصطکاک نسبت به تماس با سیال است و فقط تماس در نقطه بسته شدن انجام می شود. این مدل شیر ها به دلیل داشتن سه آفست بخش اتصال دیسک به صورت مخروطی شکل بوده که باعث اصطکاک حداقلی با سیال می شود.

سیت (بخش آب بند)

از شیر پروانه ای با سیت EPDM معمولا برای سیال آب و فاضلاب تا دمای 90 درجه سانتی گراد استفاده می شود و برای سیالات دارای خورندگی از قبیل اسید از سیت PTFE، تا دمای 130 درجه سانتی گراد و از سیت NBR، تا دمای 90 درجه سانتی گراد می توان استفاده کرد، در موارد دما بالا نیز از سیت استیل و فلزی استفاده می شود که در موارد خاص نیز با مشخصات درخواستی مصرف کنندگان قابل ارائه می باشد.

استم (ساقه، میله، شافت)

استم که محور یا شافت نیز نامیده می شود، از طرف بالا به عملگر و از طرف پایین به دیسک متصل می باشد و با چرخش عملگر، نیرو توسط استم به دیسک انتقال داده شده و دیسک با چرخش 90 درجه ای سیال را عبور می دهد. استم شیر پروانه ای معمولا از جنس فولاد سخت شده می باشد که در مقابل فشار های کاری مقاومت داشته باشد. معمولا سر شافت شیر پروانه ای به صورت چهار گوش یا گرد می باشد در صورتی که چهار گوش باشد برای کوپل کردن عملگر پنوماتیک یا برقی مشکلی ندارد، در غیر این صورت سر شافت گرد باید با عملیات تراشکاری و فرزکاری به چهار گوش تبدیل شود.

پایپینگ در وبسایت راداکور 

نحوه عملکرد باترفلای ولو

اول: در مواقعی که نیازی به اپراتور نباشد از شیر پروانه ای با عملگر برقی و پنوماتیک، که با توجه به فشار کاری و نوع سیال و سایز شیر عملگر مشخص می شود، می توان استفاده نمود.

سوم: شیر های پروانه ای از لحاظ ساختار نشستن روی نشیمن به دو نوع فلزی و لاستیکی تقسیم می شوند. در هنگام استفاده از شیر های پروانه ای به عنوان کنترل کننده جریان باید مراقب شرایط بروز کاویتاسیون بود. همچنین اگر هنگام بستن، شیر با سرعت زیاد بسته شود، پدیده ضربه قوچ می تواند در سیستم ایجاد گردد. کاویتاسیون حاصل اختلاف فشار در دو سوی شیر می باشد و باید متوجه بود که در حالت نبودن شبکه در پایین دست، اختلاف فشار دو سوی شیر بیشتر از حالت وجود سیستم لوله کشی در پایین دست است. مهمترین اثر کاویتاسیون کاهش مقدار جریان و ضریب جریان می باشد. علاوه بر این موضوع کاویتاسیون موجب کاهش شدید طول عمر شیر و حتی لوله کشی پایین دست خواهد گردید.

چهارم: پدیده کاویتاسیون در شیر پروانه ای بدین شکل است که در فرآیند کنترل جریان مایعات در شیر های پروانه ای ممکن است فشار بخار مایع از فشار مسیر خروجی بیشتر شود این پدیده به کاویتاسیون معروف است که باعث بروز صدمات جبران ناپذیری به شیر می شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکل می توان از یک شیر پروانه ای که اندازه آن از لاین های متصل به ولو کوچکتر باشد، استفاده کرد و یا می توان ولو را در حالت نیمه باز قرار داد. در صورتی که نتوان این کار ها را انجام داد می توان سیستم را به گونه ای طراحی کرد که افت فشار مورد نظر در چند مرحله با نصب چند ولو پشت سر هم انجام شود.

نحوه انتخاب باترفلای ولو

روش انتخاب صحیح این محصول به نوع سیال، فشار کاری، دمای کاری، نوع اتصال، فضا و محیط محل نصب بستگی دارد. با توجه به این شرایط، از متریال های مختلف در شیر پروانه ای استفاده می شود. بالای 70 درصد از خرابی های شیر پروانه ای مربوط به سیت آن می باشد به همین دلیل علاوه بر اهمیت انتخاب متریال بدنه و دیسک، متریال سیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای مثال برای سیالات اسیدی تا دمای 130 درجه سانتی گراد از سیت تفلون و برای سیال های اسیدی دمای بالاتر از 130 درجه سانتی گراد از سیت فلز به فلز استفاده می شود و از سیت NBR برای آب تا دمای 90 درجه سانتی گراد و سیت EPDM برای آب تا دمای 120 درجه سانتی گراد و آلیاژ نیکل آلومینیوم برنز نیز برای آب شور استفاده می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نحوه انتخاب باترفلای ولو" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نحوه انتخاب باترفلای ولو"، کلیک کنید.