علت اختلال یادگیری در کودکان

ناتوانی های یادگیری طیف وسیعی از ناهنجاری ها و مشکلات را در بر می گیرد، این نقایص ممکن است در توانایی کلامی و بیانی کودکان اتفاق بیفتد، یا اینکه به شکل افت هوش ریاضی و یا حتی به شکل مشکل در خواندن و نوشتن بروز پیدا کند. در هر صورت، والدین در این مورد باید کاملا آگاهانه به رفتارها و توانایی های کودکشان توجه کنند.باید توجه داشت که والدین و مربیان و معلمان کودک که بیشترین شناخت را از رفتارها و واکنش های کودک دارند باید به خوبی با علایم و نشانه های ناتوانی در یادگیری کودکان آشنا باشند و این مشکلات را با بازیگوشی و شیطنت کودک اشتباه نگیرند. این کودکان معمولا دارای هوش خوبی بوده و رشد آنها کاملا طبیعی است، حتی در محیط خانه رفتارهای متعادلی دارند .

علت اختلال یادگیری در کودکان

علت اختلال یادگیری در کودکان

لباس پلیسی دخترانه یکی از محبوب ترین لباس های تخیلی برای دختران است که در بازی های خود از آن استفاده میکنند . محیط همواره یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی ضعیت سلامتی فرد است. تولد زودرس کودک، وزن کم هنگام تولد، تغذیه ناسالم یا نامناسب (مثل وجود مسمومیت با سرب)، پرورش در محیط با استرس و اضطراب، کم رنگ بودن رابطه عاطفی مادر و پدر با فرزند، عدم توجه مربی یا معلم به فرزند می توانند زمینه ساز ناهنجاری های رفتاری به شکل اختلال در عملکرد یادگیری در کودک باشند. هنگام بررسی علل فیزیولوژیکی مشکلات یادگیری، حتما باید احتمال وجود نقایص بینایی، شنوایی و یا ناهنجاری های رفتاری در کودک را در نظر گرفت.

اختلالات متابولیکی، آسیب به سر یا جمجمه که مغز و سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار داده است، عوامل بیوشیمیایی مانند هیپوگلیسمی و کم کاری تیرویید، و بسیاری از عوامل دیگر از علل ابتلای کودک به ناهنجاری های یادگیری هستند که با معاینه توسط متخصص و انجام آزمایش مشخص می شود. اطلاعات ژنتیکی هر فرد، ماده ژنتیکی است که هر فرد از والدین خود به ارث می برد. این ماده ژنتیکی اطلاعات کل بدن ما از جمله صفات فیزیکی (رنگ چشم، قد، وزن و …)، روحیات اخلاقی ما (هوش، توانایی حل مسیله، همدلی و …)، و همچنین اطلاعات مربوط به سلامت و نحوه عملکرد اجزای بدن ما با یکدیگر را کد می کند. این اطلاعات در هر فرد منحصر به خودش می باشد و تفاوت های افراد روی کره زمین به دلیل تفاوت کدهای ژنتیکی آنهاست.

اطلاعات مربوط به پیام رسانی سیستم عصبی و یادگیری و حافظه نیز توسط محتوای ژنتیکی هر فرد تعیین می شود. حالت های مختلفی از بیماری ها و ناهنجاری های ژنتیکی وجود دارد که از علایم آن اختلال در یادگیری به خصوص در سنین پایین است. مطالعات ثابت کرده است که این اختلالات هر چه در سنین پایین تر شناسایی شوند، درمان و مدیریت آنها نیز موفقیت آمیز تر است. به نظر می رسد کودک مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت های غیرکلامی در اوایل دوران کودکی، مهارت های زبانی پایه خوبی و مهارت های قوی به خاطر سپردن رو به رو است. در مهارت های دیداری-فضایی، مهارت های دیداری-حرکتی و سایر مهارت های لازم در عملکرد اجتماعی یا تحصیلی مشکلاتی وجود دارد. کودک مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت های غیرکلامی ممکن است با مهارت های زیر مشکل داشته باشد.

تفسیر حالات چهره و نشانه های غیرکلامی در تعاملات اجتماعی، استفاده مناسب از زبان در موقعیت های اجتماعی هماهنگی فیزیکی مهارت های حرکتی ظریف، مانند نوشتن توجه، برنامه ریزی و سازماندهی درک مطلب یا بیان نوشتاری سطح بالاتر که معمولاً در کلاس های بعدی ظاهر می شود. لباس پلیس راهنمایی رانندگی بچه گانه می تواند به کودکان کمک کند تا ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنند و از توانایی های جدیدی بهره مند شوند . ناتوانی های یادگیری به دلیل عوامل ژنتیکی و/یا عصبی زیستی است که عملکرد مغز را به گونه ای تغییر می دهد که بر یک یا چند فرآیند شناختی مرتبط با یادگیری تاثیر می گذارد. این مشکلات پردازشی می تواند در یادگیری مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن و/یا ریاضی اختلال ایجاد کند. آنها همچنین می توانند با مهارت های سطح بالاتر مانند سازماندهی، برنامه ریزی زمان، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت یا کوتاه مدت و توجه تداخل داشته باشند.

درک این نکته مهم است که ناتوانی های یادگیری می توانند زندگی فرد را فراتر از تحصیلات تحت تاثیر قرار دهند و بر روابط با خانواده، دوستان و در محل کار تاثیر بگذارند. تشخیص اختلالات یادگیری درخواست کمک برای اختلالات یادگیری مداخله زودهنگام ضروری است. زیرا مشکل می تواند گلوله برفی باشد. کودکی که در مدرسه ابتدایی اضافه کردن را یاد نگیرد در دبیرستان قادر به مقابله با جبر نخواهد بود. در صورت وجود نگرانی در مورد مشکلات یادگیری، معلم، والدین یا سرپرست، پزشک یا سایر متخصصان کودک می توانند درخواست ارزیابی کنند. کودک شما احتمالاً ابتدا آزمایشاتی برای رد مشکلات بینایی یا شنوایی یا سایر شرایط پزشکی انجام می دهد. اغلب، یک کودک یک سری امتحانات را انجام می دهد که توسط تیمی از متخصصان شامل روانشناس، مددکار اجتماعی یا پرستار انجام می شود.

تعیین اختلال یادگیری و نیاز به خدمات بر اساس نتایج آزمون ها، بازخورد معلم، نظرات والدین یا سرپرستان و بررسی عملکرد تحصیلی است. تشخیص اضطراب شدید یا اختلالات کمبود توجه/بیش فعالی نیز ممکن است مرتبط باشد. این شرایط می تواند به تاخیر در توسعه مهارت های تحصیلی کمک کند. با این که هر بچه ای هرازگاهی در انجام تکالیف شب مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز شود، می تواند نشان دهنده نوعی اختلال یادگیری باشد. کودکان دارای ناتوانی در یادگیری می توانند به موفقیت دست یابند. مواجهه با این احتمال که کودک شما نوعی اختلال یادگیری دارد، بسیار دشوار است. هیچ پدر و مادری نمی خواهند رنج فرزند خود را ببینند. ممکن است از خود بپرسید این اختلالات چه تاثیری بر آینده و تحصیل فرزند شما می گذارند.

لباس بسیج به عنوان نمادی از اراده ملت در مقابل تهدیدات خارجی و داخلی به کار می روند . اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر کودکان دارای ناتوانی در یادگیری دقیقاً مانند بقیه باهوش هستند. فقط باید نوع آموزش آن ها متناسب با سبک های یادگیری مخصوص آن ها باشد. با اطلاعات بیشتر درمورد کلیات ناتوانی های یادگیری و به طور ویژه مشکلات یادگیری فرزند خود، می توانید به زمینه سازی موفقیت آن ها در مدرسه و خارج از مدرسه کمک کنید. اختلال یادگیری، یک اختلال عصب شناختی است. به بیان ساده، این اختلال ناشی از تغییر در شیوه “عصب دهی” مغز یک فرد می باشد. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری دارای هوش متوسط رو به بالایی هستند و نسبت به جامعه اطراف خود مشکل خاصی مانند آسیب شنوایی، بینایی، حسی و یا آسیب مغزی و عقب ماندگی ذهنی ندارند.

اما در یک یا چند آیتم درسی ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشند. مانند اختلال ریاضی، اختلال خواندن و اختلال دیکته. این کودکان اصطلاحا در این آیتم ها دچار اختلال هستند. کودکان دارای اختلال یادگیری (اختلال دیکته ، اختلال ریاضی ، اختلال خواندن) معمولا دارای هوش خوبی بوده و رشد آنها کاملا طبیعی است. حتی در محیط خانه رفتارهای متعادلی دارند. اما در هنگام یادگیری به دلیل اختلال در مسیرهای عصبی و توانایی ارتباط مغزی در دریافت، پردازش و ذخیره اطلاعات نقص دارند. بررسی دقیق علت ایجاد اختلالات یادگیری امر مهمی است، زیرا این رفتارها ممکن است به عنوان نشانه ای از بیماری های متابولیک یا نقایص ژنتیکی بروز پیدا کرده باشد که حتما نیاز به پیگیری و درمان دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت اختلال یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت اختلال یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.