علل درد شانه و کتف چپ و راهکارهای درمانی

درد شانه: علائم، علل و درمان آن

در جوانان درد کتف چپ اگر رخ دهد، بیشتر از هر دلیل دیگری علت آن حوادث و یا آسیب به این ناحیه است. با این حال، هرچه سن زیادتر شود، روند فرسودگی مفصل شانه و تاندون روتاتور کاف شانه (تاندون شانه)، بیشتر خواهد شد. با گذر زمان این درد ممکن است به یک درد دائمی تبدیل شود. درد شانه مکن است از هر یک از عوامل: مفصل شانه، ماهیچه های اطراف آن، تاندون ها و رباط ها در این ناحیه، ایجاد شود.

درد شانه معمولاً با انجام ورزش و یک سری فعالیت ها بدتر می‌شود. انواع بیماری ها  و شرایطی که ساختار قفسه سینه و شکم را تغییر می‌دهد؛ مانند بیماری قلبی و عارضه کیسه صفرا نیز میتوانند منجر به درد شانه شوند. خبر خوب این است که، با انتخاب شیوه درمانی مناسب، می‌توان درد این ناحیه را بهبود داده و به انجام امورات روزانه مورد علاقه خود بازگردید. در این مقاله، شما با علائم، علل، تشخیص و درمان درد شانه، آشنا خواهید شد.

علل درد شانه و کتف چپ و راهکارهای درمانی

علل درد شانه

دلایل بسیاری بر ایجاد درد شانه وجود دارند که لزوماً همه آن ها، ربطی به مفصل شانه یا بخش های مرتبط با آن ندارند.

آرتریت استخوانی

غضروف، یک نوع بافت نرم و بالشتک مانند است که دو سر یک استخوان را (در محل مفصل) می‌پوشاند. غضروفی که سالم و طبیعی باشد، به مفصل کمک می‌کند تا به طور طبیعی و سالم، حرکت داشته باشد. آرتریت استخوانی (استئوآرتریت)، زمانی رخ می‌دهد که این غضروف ها در اثر حوادث و یا آسیب، دچار پارگی و یا آسیب شوند.

التهاب کپسول شانه

غشاء سینوویال شانه، ممکن است دچار التهاب گردد. التهاب این غشاء ممکن است در اثر یک آسیب دیدگی و یا دلایل دیگری، به وجود آید.

“شانه یخ زده“، زمانی رخ می‌دهد که کپسول های شانه ضخیم شده و نتیجتاً ملتهب و سخت می‌گردد. همچنین ممکن است مایع سینوویال کمی برای روان سازی مفصل، موجود باشد. در نتیجه، حرکت دادن شانه، امری دشوار می‌شود. اگر شانه دچار بی حرکتی شود، شانه یخ زده ممکن است در نتیجه بیماری دیگری به وجود آید. گاهی اوقات، علت شانه درد ممکن است معلوم نباشد.

بورس ملتهب شده

“بورس ها”، کیسه های نازک حاوی مایع سینوویال هستند که سطح داخلی آن ها نیز با پرده (غشاء) سینوویال پوشانیده شده است. دردی که مرتبط با بورس ملتهب شده می‌باشد نیز در ناحیه شانه می‌تواند حس شود. این بورس ها، اصطکاک بین دو ساختار مانند: استخوان ها، تاندون ها و ماهیچه را کاهش می‌دهند. معمولاً با انجام یک سری حرکات بدنی تکرارشونده، این بورس های واقع شده در ناحیه شانه، که بین تاندون شانه و لبه استخوانی شانه (آکرومیون) می‌باشند، دچار التهاب می‌گردند.

کشیدگی و آسیب به رباط ها

رباط ها، بافت هایی نرم هستند که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می‌کنند. از طریق ثابت نگه داشتن استخوان ها در جای خود، ساختار شانه را به خوبی حفظ می‌کنند. اگر این رباط ها دچار آسیب دیدگی و یا کشیدگی (sprain) شوند، باعث ایجاد درد خواهند شد. شاید این به خاطر بیرون زدگی تمام یا  قسمتی از استخوان ” هومروس ” از کاسه مفصلی خود باشد.

این رباط ها ممکن است گاهاً دچار پارگی شوند؛ که خود این عارضه ممکن است به علت یک آسیب دیدگی (مثلاً: افتادن روی بازویی که به بیرون دراز است) و یا انجام حرکات تکراری (مثل بازی کریکت که در آن دائماً باید توپ را پرتاب کرد)، ایجاد شده باشد.

ضربه مستقیم به شانه می‌تواند منجر به کشیدگی (رگ به رگ شدن) مفصل ” آکرومیو کلاویکولار – مفصل سرشانه ای ترقوه ای ” شود. این نوع از آسیب، اغلب در افرادی رخ می‌دهد که ورزش های تماسی انجام می‌دهند؛ مانند فوتبال که مستقیماً ممکن است به شانه ضربه ناگهانی زده شود. البته به دلیل افتادن از جایی نیز می‌تواند رخ دهد.

به گروهی از تاندون ها و ماهیچه ها که شانه را ثابت و در جای اصلی خود نگه داشته و کمک به حرکت شانه و بازوان می‌کنند، ” کاف روتاتور ” گفته می‌شود. پارگی تاندون کاف روتاتور، به علت آسیب دیدگی (مثلاً، شکستگی استخوان ترقوه) و یا در اثر افزایش سن ممکن است رخ دهد.

گردن و بالای کمر

مشکلات ناشی از مفاصل و اعصاب نواحی گردن و بالای کمر، نیز می‌توانند منبع درد شانه باشند. درد گردن و بالای کمر، معمولاً از قسمت پشتی مفصل شانه شروع به حس شده و تا بالای بازوان نیز احساس این درد ادامه می‌یابد.

آسیب دیدگی عصب آگزیلار

عصب آگزیلار، در اثر دررفتگی شانه و یا شکستگی استخوان هومروس، ممکن است دچار آسیب دیدگی شود و نتیجتاً می‌تواند باعث ضعف در حرکت دادن بازو به سمت خارج از بدن شود.

درد ارتجاعی (درد جایی از بدن که علت آن در جای دیگر است)

درد شانه ممکن است به علت ناراحتی های دیگری که در نواحی شکم، قلب و ریه ها، وجود دارند، رخ بدهد.

علائم و نشانه های درد شانه

ممکن است علت های بسیاری برای درد شانه وجود داشته باشد. همگی این علل، علائم خاص خود را دارند. افرادی که از درد شانه رنج می‌برند، این درد را در عمق مفصل شانه، پشت یا جلوی شانه و نیز بالای بازوان خود، حس می‌کنند . گاهی این درد شانه با عنوان “درد گرفتگی یا گیرکردگی” ازش یاد می‌شود (سندروم ایمپینجمنت). مکان و نوع این درد، احتمالاً با ساختار ایجاد کننده آن، مرتبط است.

در بعضی از حالات، ممکن است حرکت دادن شانه کاری دشوار و دردناک باشد. نوعی از ضعیف شدگی در نواحی شانه و یا بالای بازوان، نیز متداول است. بسته به شرایط، ممکن است فرد این احساس را داشته باشد که مفصل شانه اش به بیرون سُر خورده و سپس به سر جای خود در کاسه مفصلی برمی‌گردد؛ و یا حتی حس دررفتگی کامل شانه را داشته باشد. بعضی از افراد نیز ممکن است حس سوزش و مور مور شدگی نیز داشته باشند، که در این حالت، علت آن بیشتر مربوط به اعصاب گردنی است تا مفصل شانه.

عدم تحرک بعد از دررفتگی شانه، معمولاً به خاطر درد ناشی از آن می‌باشد. پارگی کامل تاندون کاف روتاتور و نیز آسیب دیدگی عصب آگزیلار، هر دو باعث ایجاد سختی در باز و بسته کردن بازوان می‌شوند. این مشکلات، نیازمند آزمایشات بالینی دقیقی هستند.

علل احتمالی علائم شانه درد
شانه یخ زده / آرتریت (آرتریت استخوانی یا آرتریت روماتوئیدی) درد و خشکی عضلانی که برای ماه ها یا سال ها ادامه دار است.
التهاب تاندون / التهاب بورس ها / سندروم ایمپینجمنت شانه (گرفتگی) دردی که اغلب اوقات با استفاده از بازوان و شانه، بدتر می‌شود.
بی ثباتی شانه، گاهی اوقات به دلیل حرکت دادن بیش از حد آن سوزن سوزن شدن / بی حسی / بازوان ضعیف / احساس قفل شدن شانه
دررفتگی شانه / شکستگی استخوان (مانند، شکستگی استخوان بازو و یا ترقوه) / آسیب یا پارگی تاندون درد شدید و ناگهانی / سختی یا عدم توانایی در حرکت دادن بازوان / تغییر شکل
مشکلاتی در مفصل آکرومیو کلاویکولار (مانند، دررفتگی، کشیدگی و یا پارگی رباط ها) درد در قسمت بالایی شانه (جایی که ترقوه و مفصل شانه به یکدیگر وصل می‌شوند)

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علل درد شانه و کتف چپ و راهکارهای درمانی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علل درد شانه و کتف چپ و راهکارهای درمانی"، کلیک کنید.