لزوم بازنگری در محتوای کتب درسی برای همگامی با تحولات علمی و فناوری

لزوم بازنگری در محتوای کتب درسی برای همگامی با تحولات علمی و فناوری

استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر ضرورت بازنگری در محتوای کتب درسی گفت: برای پاسخگویی به نیازهای عصر حاضر و تحولات علمی و فناوری باید برنامه های درسی و کتب آموزشی همگام با تغییرات روز دنیا به روزرسانی شوند.

محمود مهرمحمدی دکترا علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی با اشاره به لزوم پیوند جدی میان دانشگاهیان و بخش های اجرایی کشور در گفت وگو با خبرگزاری قدم آخر اظهار کرد: بخش اجرایی و عملی کشور در حوزه تعلیم و تربیت به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دارد.

وی افزود: تحول در برنامه های درسی و تربیت معلم باید به طور همزمان صورت گیرد تا معلمان ماهر شایسته و توانمند بتوانند برنامه های درسی را به درستی اجرا کنند و در این فرآیند نقشی مؤثر در تحقق اهداف تعلیم و تربیت ایفا کنند.

این استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برای شکوفایی کودکان برنامه های درسی و تربیت معلم باید هم راستا و هماهنگ عمل کنند. در حال حاضر نظام آموزشی با قوت ها و ضعف هایی همراه است و ضعف ها بر قوت ها غلبه دارند. بحران هایی نظیر بحران کیفیت عدالت و مشروعیت نظام آموزش و پرورش را در بر گرفته است. با این حال جای خوشحالی است که رئیس جمهور کشور آموزش و پرورش را به عنوان یکی از اولویت های دولت در نظر گرفته است.

مهرمحمدی همچنین با اشاره به جهت گیری مثبت دولت دوازدهم در خصوص تحول در آموزش و پرورش بیان کرد: امیدواریم با اقدامات دولت وضعیت آموزش و پرورش بهبود یابد که در نتیجه آن وضعیت معلمان و نسل جدید بهتر خواهد شد و آنان قادر به ایفای نقش در توسعه کشور خواهند بود.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش وظیفه تأمین نیاز های بازار کار را بر عهده ندارد و این مسئولیت به دانشگاه ها تعلق دارد. در عصر تکنولوژی و هوش مصنوعی باید از خود بپرسیم که آموزش و پرورش و معلمان چگونه باید نقش خود را ایفا کنند تا در برابر پیشرفت های فناوری و ماشین آلات موفق باشند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم بازنگری در اهداف و محتوای برنامه های درسی گفت: برای آماده سازی دانش آموزان به گونه ای که بتوانند به بهترین شکل از هوش مصنوعی استفاده کنند و حتی خود مولد هوش های مصنوعی پیشرفته تری باشند نیازمند بازنگری جدی هستیم.

مهرمحمدی همچنین به چالش های موجود در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: اگر آموزش و پرورش همچنان به شیوه گذشته با استفاده از داده ها و اطلاعات محدود دانش آموزان را تغذیه کند قطعا جذابیت و کاربرد خود را از دست خواهد داد. اطلاعات در دسترس بچه ها قرار دارد و باید تعریفی جدید از مدرسه و سیستم آموزشی ارائه شود که با شرایط روز هماهنگ باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لزوم بازنگری در محتوای کتب درسی برای همگامی با تحولات علمی و فناوری" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لزوم بازنگری در محتوای کتب درسی برای همگامی با تحولات علمی و فناوری"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه