مقایسه کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو

کمپرسور پیستونی چیست؟

کمپرسورهای پیستونی از کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که عملکرد آنها به صورت حرکت رفت و برگشتی است. این نوع کمپرسور با بهره‌گیری از یک پیستون و سیلندر، قادر به فشرده‌سازی هواست. در پروسه کار کمپرسور پیستونی، ابتدا پیستون به سمت پایین حرکت کرده و این حرکت باعث ایجاد خلأ می‌شود. این خلأ باز کردن سوپاپ ورودی را تحت فشار اتمسفر فراهم می‌آورد، که در نتیجه، بخش بالای پیستون با هوا پر می‌شود.

نحوه عملکرد ، طوری است که مزایای فراوانی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد، بنابراین همواره مورد توجه و ترجیح کاربران بوده ‌است. تنوع ظرفیت، دوام بالا، توانایی کار کردن در فشارهای بالا، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و قیمت مناسب از جمله مزایای این کمپرسور هستند. لازم به ذکر است که مصرف سوخت کم هم یکی از مهم‌ترین مزایای این کمپرسورهاست که به کاربران کمک می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

البته، مثل هر دستگاه دیگری، کمپرسورهای هوای فشرده پیستونی هم برخی نکات منفی دارند، مواردی چون صدای زیاد، راندمان پایین، اشغال فضای زیاد، وزن بالا که حمل‌ونقل را دشوار می‌سازد، لرزش زیاد و برخی دیگر.

مقایسه کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو برودتی چیست؟

یا پیچی، از کمپرسورهای برودتی محسوب می‌شود که انتقال و فشرده‌سازی گاز مبرد در سیکل تبرید و تهویه را بر عهده دارد. این دستگاه با جابجایی مثبت از طریق حرکت پیچشی روتورهای نر و مادگی، عملیات فشرده‌سازی سیال را تکمیل می‌کند. ارتعاشات کمپرسور اسکرو کمتر از سایر کمپرسورهاست به این دلیل که حرکت دورانی دارد. قطعات این کمپرسور به صورت فشرده کنار هم هستند و چون قطعات متحرک کمی دارد، صدا و لرزش زیادی ایجاد نمی‌کند.

کاربرد کمپرسور اسکرو در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها مانند اسکرال، سیلندر پیستونی و روتاری این است که  ظرفیت بالاتری دارد. این امر باعث می‌شود مشکل ابعاد و نصب این کمپرسورها یکی از چالش‌های اصلی خریداران باشد. به همین دلیل در تلاش برای کاهش ابعاد این دستگاه یک کمپرسور اسکرو فشرده یا همان کمپرسور اسکرو کامپکت طراحی و ارائه شده است.

روش کار کمپرسور اسکرو به این صورت است که سیال به وسیله دو محور دارای پیچ رزوه که حرکت‌شان ساعتگرد و پادساعتگرد است، متراکم شده و سپس سیال به فشار مورد نظر رسیده و از لوله دیس‌شارژ بیرون می‌رود.

مقایسه کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو تبرید

کمپرسورهای پیستونی و اسکرو، هر دو از نوع کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند. این دو، مبرد را در محفظه کمپرسور به دام انداخته و بعد از آن که حجمش را کاهش دادند، آن را فشرده می‌کنند. سازگاری با گاز R22 نیز به عنوان یکی از پارامترهای مهم در انتخاب و استفاده از کمپرسور پیستونی و اسکرو تلقی می‌شود. از گازهای مبرد است که در بسیاری از سیستم‌های تبرید و تهویه هوا به کار می‌رود. اما این دو کمپرسور به لحاظ کاربرد و سایر موراد چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

اولین تفاوت کمپرسورهای پیستونی و اسکرو، صنایعی است که از این دو استفاده می‌شود. کمپرسورهای اسکرو معمولا در صنایع بزرگ تولیدی از جمله لوازم خانگی، تولید ابزار صنعتی، خودروسازی و معدن، پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع فناوری به کار می‌رود. در مقابل، کمپرسورهای پیستونی در کسب و کارهای کوچک، از جمله کارگاه‌ ساخت مصنوعات چوبی، کارهای ساختمانی، تعمیرات خودرو، کارهای مرتبط با رنگ آمیزی و نقاشی استفاده می‌شوند.

مورد دیگری که هنگام مقایسه این دو کمپرسور باید مطرح شود، مزایا و امتیازاتی است که هر یک از این کمپرسورها نسبت به دیگری دارند. مهم‌ترین امتیازی که کمپرسور اسکرو در مقایسه با نوع پیستونی دارد، میزان مصرف پایین انرژی است. انواع پیستونی کمپرسور بازدهی کمتری نسبت به نوع اسکرو دارند. به علاوه، لرزش و صدای کمپرسورهای اسکرو کمتر از انواع پیستونی است. لازم به ذکر است صدای زیاد کمپرسورهای پیستونی به دلیل رفت و برگشتی است که در سیستم کار خود دارند.

هزینه نگهداری نوع اسکرو نیز بسیار کمتر از پیستونی است. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه کمپرسور پیستونی سیستم خنک کننده ندارد. از این رو نمی‌تواند دائم کار کند در حالی که کمپرسور اسکرو می‌تواند به صورت مداوم کار کند.

اگر بخواهیم در مورد مزایای کمپرسور پیستونی بگوییم، اولین نکته قیمت مناسب‌تر آن است. کمپرسورهای پیستونی نه تنها قیمت مناسبی دارند بلکه هزینه تعمیر و نگهداری آنها نیز به مراتب پایین‌تر از انواع اسکرو است. نکته دیگر اینکه کمپرسورهای پیستونی می‌توانند به صورت همزمان چند نوع گاز را متراکم کنند.

کلام پایانی

توصیه می‌شود که برای خرید کمپرسور، به دنبال یک مرجع معتبر و با تجربه باشید. شرکت دی کول به عنوان یک مرجع شناخته‌شده در ارائه کمپرسورهای با کیفیت آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات به شماست.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مقایسه کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مقایسه کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو"، کلیک کنید.