ترکمن صحرا؛ مقصدی متفاوت برای سفر تابستانی

خیال کن روزی در دل طبیعتی بکر سرسبز و بی انتهایی ایستاده ای جایی که آسمان به رنگ آبی بیکرانش با تپه های شنی و چمن زارهای سرسبز پیوند می خورد. بله اینجا ترکمن صحراست! جایی که شاید تا به حال کمتر به عنوان مقصدی تابستانی به آن فکر کرده ای. اما وقتی داستان ما از ترکمن صحرا شروع می شود دیگر نمی توانی به راحتی از این جاذبه گذر کنی. آماده باش تا همراه من قدم به قدم با زیبایی ها و جذابیت های این خطه آشنا شوی. جهت اطلاع از قیمت تور ترکمن صحرا کلیک کنید. 

ترکمن صحرا؛ مقصدی متفاوت برای سفر تابستانی

ورود به سرزمین افسانه ها

اگر بخواهیم سفرمان را از ترکمن صحرا شروع کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می آید اسب های ترکمن هستند. این موجودات باشکوه و آرام که در دشت های سرسبز و بی انتهای ترکمن صحرا به چرا مشغول اند چنان با طبیعت اطراف هماهنگ اند که انگار از دل افسانه های قدیمی بیرون آمده اند. اگر عاشق طبیعت و حیوانات هستی اولین تجربه ای که باید در اینجا داشته باشی اسب سواری در دل این طبیعت است.

وقتی روی اسب ترکمن نشسته ای نسیم ملایم تابستانی گونه هایت را نوازش می کند و بوی خاک نم زده از باران شب گذشته تو را در خود غرق می کند. اسب ها از دشت های پر از گل و علفزارهای سرسبز می گذرند و تو فقط سکوت طبیعت و صدای قدم های محکم اسب را می شنوی.

تپه های شنی؛ سفر به دل کویر

ترکمن صحرا تنها با دشت های سبز و آب های روان شناخته نمی شود. در شمال این منطقه تپه های شنی قرار دارند که از کویرهای مرزی ایران و ترکمنستان شروع می شوند و با شیب ملایمی به سمت صحرا گسترش پیدا می کنند. این تپه های شنی در هر لحظه با وزش باد تغییر شکل می دهند و انگار طبیعت هر روز نقاشی جدیدی از آن ها می کشد.

وقتی پا روی این شن های نرم و روان می گذاری حس خاصی به تو دست می دهد. گویی به مکانی ناشناخته قدم گذاشته ای که زمان در آن معنا ندارد. نور خورشید که به آرامی روی شن ها تابیده می شود با هر قدمی که برمی داری تصویر زیبایی از سایه های تپه های شنی را بر روی زمین خلق می کند. اگر بخواهی تجربه ای فراموش نشدنی داشته باشی پیشنهاد می کنم یک شب را در کویر بگذران. زیر آسمان پرستاره بخواب و به سکوت مطلق کویر گوش بسپار؛ چیزی که در زندگی شهری هرگز تجربه اش نکرده ای.

غارهای هوتو و کمربند؛ سفر به اعماق تاریخ

اگر به تاریخ و ماجراجویی علاقه مند هستی حتما باید سری به غارهای هوتو و کمربند در نزدیکی شهر بهشهر بزنی. این غارها یکی از مهم ترین آثار باستانی ترکمن صحرا هستند که قدمتی بیش از ۱۰ هزار سال دارند. غارهای هوتو نه تنها از لحاظ تاریخی بسیار مهم هستند بلکه محیطی پر از اسرار و کشف های تازه برای ماجراجویان به حساب می آیند.

تصور کن وارد غاری می شوی که هزاران سال پیش مردمانی در آن زندگی می کرده اند و نشانه هایی از آن ها هنوز بر دیوارهای غار به جا مانده است. صدای چکه آب از سقف غار نور کم فروغی که از روزنه های کوچک به داخل می تابد و بوی نم و سنگ های قدیمی تجربه ای است که تو را به عمق تاریخ و فرهنگ ترکمن صحرا می برد.

تماشای تالاب گمیشان؛ خانه پرندگان مهاجر

یکی دیگر از شگفتی های ترکمن صحرا تالاب گمیشان است؛ بهشت پرندگان مهاجر. این تالاب که در مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده ایران به شمار می رود. در تابستان تالاب گمیشان میزبان انواع پرندگان مهاجر است که از نقاط مختلف جهان به اینجا سفر می کنند.

ایستادن در کنار این تالاب و تماشای پرندگان سفید و خاکستری که در آب شنا می کنند یا بر فراز آسمان بال گشوده اند لذت وصف ناپذیری دارد. اگر عاشق عکاسی از طبیعت هستی تالاب گمیشان برایت بهشتی خواهد بود. نور گرم تابستانی بازتاب آسمان در آب و پرندگان مهاجر سوژه های ناب عکاسی را برایت فراهم می کنند.

بیشتر بخوانید: بهشت ایران کجاست؟ ۲ مقصد فراموش نشدنی

طبیعت گردی در جنگل گلستان

شاید فکر کنی در دل یک سفر تابستانی به ترکمن صحرا جای جنگل های انبوه نیست. اما پارک ملی گلستان که در نزدیکی این منطقه قرار دارد یکی از زیباترین جنگل های شمال ایران است که در تابستان سرسبز و خنک می شود. اینجا مکانی است که می توانی در میان درختان بلند و سایه دار قدم بزنی صدای پرندگان را بشنوی و از هوای مطبوع و تازه اش لذت ببری.

اگر اهل پیک نیک هستی این پارک ملی بهترین مکان برای استراحت و آرامش است. تصور کن زیر سایه یک درخت کهنسال نشسته ای به صدای آرامش بخش آبشاری که در نزدیکی جاری است گوش می دهی و از هوای خنک تابستانی جنگل گلستان لذت می بری.

تجربه ی فرهنگ و موسیقی ترکمن ها

ترکمن صحرا فقط طبیعتش زیبا نیست بلکه فرهنگ غنی ترکمن ها نیز تجربه ای جذاب است. اگر کمی با مردم محلی صحبت کنی احتمالاً دعوتت می کنند تا در مراسم های محلی شان شرکت کنی. موسیقی ترکمن با آن صدای دل نشین سازهای سنتی و آوازهای فولکلور تجربه ای است که نباید از دست بدهی.

یکی از خاطره انگیزترین تجربه ها تماشای رقص های محلی ترکمن ها در جشن هایشان است. لباس های رنگارنگ صدای موسیقی زنده و شادی و نشاطی که در چشمان مردم موج می زند تو را به دل فرهنگ و آیین های این مردمان مهربان می برد.

نکات عملی برای سفر به ترکمن صحرا

  1. زمان مناسب سفر : تابستان یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از ترکمن صحراست زیرا هوا خنک تر از دیگر نقاط ایران است و طبیعت در اوج زیبایی قرار دارد.
  2. اقامت : در ترکمن صحرا می توانی در اقامتگاه های بوم گردی یا کمپ های محلی بمانی. تجربه خوابیدن در چادرهای ترکمنی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.
  3. لباس مناسب : لباس های سبک و خنک برای روزهای گرم تابستانی و یک لایه گرم برای شب های خنک کویر و مناطق جنگلی به همراه داشته باش.
  4. حمل و نقل : بهتر است از خودرو شخصی یا تورهای گردشگری استفاده کنی تا بتوانی به راحتی به نقاط مختلف این منطقه سفر کنی.

پرسش های متداول

۱. آیا ترکمن صحرا در تابستان گرم است؟
هوا در ترکمن صحرا معتدل است اما شب ها ممکن است کمی خنک شود بنابراین همراه داشتن لباس گرم توصیه می شود.

۲. آیا امکانات اقامتی در ترکمن صحرا وجود دارد؟
بله اقامتگاه های بوم گردی و کمپ های محلی وجود دارند که می توانی در آن ها اقامت کنی و از میهمان نوازی مردم محلی لذت ببری.

۳. بهترین زمان برای بازدید از تالاب گمیشان چه زمانی است؟
تابستان یکی از بهترین زمان ها برای تماشای پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان است اما هر فصل از سال زیبایی های خاص خود را دارد.

نتیجه گیری

ترکمن صحرا با تمام زیبایی ها و طبیعت بکرش مقصدی بی نظیر برای یک سفر تابستانی به شمار می رود. تجربه های منحصربه فردی همچون اسب سواری کویرگردی بازدید از تالاب های زیبا و آشنایی با فرهنگ غنی ترکمن ها این سفر را به یکی از خاطره انگیزترین لحظات زندگی ات تبدیل خواهد کرد. بنابراین چمدانت را ببند و آماده باش تا همراه با ترکمن ها یکی از متفاوت ترین تابستان های زندگی ات را تجربه کنی!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ترکمن صحرا؛ مقصدی متفاوت برای سفر تابستانی" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ترکمن صحرا؛ مقصدی متفاوت برای سفر تابستانی"، کلیک کنید.