منابع آیین دادرسی مالیاتی در ایران کدامند؟
آشنایی با منابع آیین دادرسی مالیاتی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. نظام مالیاتی ایران که بر پایه قوانین و مقررات متعدد استوار است فرآیندهای مشخصی را برای رسیدگی به اختلافات مالیاتی و احقاق حقوق مودیان و دولت پیش بینی کرده است. درک این منابع و فرآیندها به مودیان کمک می کند تا ضمن رعایت قوانین مالیاتی در صورت بروز اختلاف از حقوق قانونی خود به نحو احسن دفاع کنند. این آموزش دادرسی مالیاتی به بررسی جامع و در عین حال مختصر منابع آیین دادرسی مالیاتی در ایران می پردازد و تلاش دارد تا اطلاعات کلیدی و کاربردی را به زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان از جمله افراد مبتدی ارائه دهد.

قانون مالیات های مستقیم به عنوان منبع اصلی
قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن به عنوان مهم ترین و اصلی ترین منبع آیین دادرسی مالیاتی در ایران شناخته می شود. این قانون چارچوب کلی نظام مالیاتی کشور را تعیین کرده و به تفصیل به انواع مالیات ها تکالیف مودیان نحوه رسیدگی به اظهارنامه ها فرآیند دادرسی مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی پرداخته است. بخش مهمی از این قانون به مباحث مربوط به دادرسی مالیاتی اختصاص یافته و اصول و قواعد حاکم بر این فرآیند را مشخص می کند.
ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم به تشکیل هیأت های حل اختلاف مالیاتی اشاره دارد که به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به اختلافات مالیاتی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور عمل می کنند. این هیأت ها در سطوح بدوی و تجدیدنظر تشکیل شده و با حضور نمایندگان مودیان سازمان امور مالیاتی و قاضی به پرونده های مالیاتی رسیدگی می کنند.
ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم مرجع دیگری برای دادرسی مالیاتی به نام شورای عالی مالیاتی را معرفی می کند. این شورا به عنوان مرجع تجدیدنظر نهایی در برخی موارد خاص به آرای هیأت های حل اختلاف مالیاتی رسیدگی می کند. آرای این شورا در موارد مشابه برای هیأت های حل اختلاف مالیاتی لازم الاتباع است.
قانون مالیات بر ارزش افزوده و نقش آن
قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن منبع مهم دیگری در آیین دادرسی مالیاتی است که به طور خاص به مالیات بر ارزش افزوده می پردازد. این قانون مقررات مربوط به شناسایی محاسبه وصول و دادرسی اختلافات مالیات بر ارزش افزوده را مشخص می کند. اگرچه اصول کلی دادرسی مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم بیان شده است قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز در برخی موارد مقررات تکمیلی و خاص خود را دارد.
به عنوان مثال ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده به مراحل رسیدگی به اعتراض مودیان مالیات بر ارزش افزوده اشاره دارد. این ماده فرآیند اعتراض به برگ تشخیص مالیات بر ارزش افزوده و رسیدگی به آن در هیأت های حل اختلاف مالیاتی را تعیین می کند.
آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی سازمان امور مالیاتی
آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و ابلاغ می شوند نقش بسیار مهمی در تشریح و تفسیر قوانین مالیاتی و نحوه اجرای آنها دارند. این آیین نامه ها و دستورالعمل ها جزئیات اجرایی قوانین را مشخص کرده و به مودیان و مأموران مالیاتی در درک بهتر تکالیف و فرآیندهای مالیاتی کمک می کنند. بسیاری از ابهامات و سوالات مربوط به نحوه اجرای قوانین مالیاتی در این آیین نامه ها و دستورالعمل ها پاسخ داده می شوند.
برای مثال آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم به نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی و فرآیند دادرسی مالیاتی در هیأت های حل اختلاف مالیاتی می پردازد. این آیین نامه جزئیات مربوط به تشکیل جلسات هیأت ها نحوه رسیدگی به مدارک و مستندات مودیان صدور رای و سایر موارد مربوط به فرآیند دادرسی را مشخص می کند.
دستورالعمل های مربوط به سامانه مودیان و صورتحساب الکترونیکی نمونه دیگری از اهمیت دستورالعمل های اجرایی هستند. این دستورالعمل ها نحوه ثبت نام در سامانه مودیان ارسال صورتحساب الکترونیکی و سایر تکالیف مربوط به این سامانه را به صورت گام به گام توضیح می دهند.
بخشنامه ها و آرای وحدت رویه
بخشنامه ها و آرای وحدت رویه که توسط سازمان امور مالیاتی کشور و شورای عالی مالیاتی صادر می شوند از جمله منابع مهم تفسیری در آیین دادرسی مالیاتی به شمار می روند. بخشنامه ها معمولاً برای تبیین و تفسیر قوانین و مقررات مالیاتی و ارائه راهنمایی به مأموران مالیاتی و مودیان صادر می شوند. آرای وحدت رویه نیز زمانی صادر می شوند که در خصوص یک موضوع مالیاتی آرای متفاوتی از سوی هیأت های حل اختلاف مالیاتی یا شعب مختلف شورای عالی مالیاتی صادر شده باشد. رای وحدت رویه برای تمامی مراجع مالیاتی در موارد مشابه لازم الاتباع است و به رفع ابهامات و ایجاد رویه واحد در رسیدگی های مالیاتی کمک می کند.
به عنوان مثال بخشنامه مربوط به نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی مودیان در سال های اخیر نقش مهمی در تعیین تکلیف مالیاتی این تراکنش ها داشته است. این بخشنامه چارچوب رسیدگی به تراکنش های بانکی را مشخص کرده و به مأموران مالیاتی در تشخیص درآمد مشمول مالیات از طریق بررسی تراکنش های بانکی راهنمایی ارائه می دهد.
رای وحدت رویه شماره ۲۰۱/۹۹–۱۳۹۹/۰۸/۲۷ شورای عالی مالیاتی در خصوص “قابلیت استناد به دفاتر و اسناد و مدارک مودیان در رسیدگی های مالیاتی” نمونه ای از آرای وحدت رویه است که به رفع ابهام در خصوص یک موضوع مهم مالیاتی کمک کرده است.
رویه های قضایی و آرای دیوان عدالت اداری
رویه های قضایی و آرای دیوان عدالت اداری نیز به عنوان یکی از منابع مهم آیین دادرسی مالیاتی در ایران محسوب می شوند. دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی از جمله سازمان امور مالیاتی کشور است. آرای دیوان عدالت اداری در خصوص پرونده های مالیاتی می تواند تفسیر جدیدی از قوانین مالیاتی ارائه داده و رویه های قضایی جدیدی را ایجاد کند.
به عنوان مثال آرای دیوان عدالت اداری در خصوص “اعتراض به برگ تشخیص مالیات پس از مهلت قانونی” یا “محدودیت های رسیدگی به پرونده های مالیاتی سنوات گذشته” تاثیر قابل توجهی بر رویه های دادرسی مالیاتی داشته است.
عرف مالیاتی و نقش آن
عرف مالیاتی به رویه ها و رفتارهای مرسوم و پذیرفته شده در جامعه مالیاتی اشاره دارد که به تدریج شکل گرفته و مورد پذیرش مودیان و مأموران مالیاتی قرار گرفته است. اگرچه عرف مالیاتی به عنوان یک منبع رسمی قانون گذاری شناخته نمی شود اما در عمل می تواند در تفسیر و اجرای قوانین مالیاتی و همچنین در فرآیند دادرسی مالیاتی تاثیرگذار باشد. در مواردی که قوانین و مقررات مالیاتی ابهام داشته باشند عرف مالیاتی می تواند به عنوان یک راهنما در تفسیر و رفع ابهام مورد استفاده قرار گیرد.
به عنوان مثال در برخی موارد “مهلت های عرفی برای ارائه مدارک و مستندات به مأموران مالیاتی” یا “نحوه محاسبه برخی هزینه های قابل قبول مالیاتی” بر اساس عرف مالیاتی تعیین و اعمال می شوند.
معاهدات مالیاتی بین المللی
معاهدات مالیاتی بین المللی که بین دولت ایران و سایر کشورها منعقد می شوند منبع مهم دیگری در نظام مالیاتی و آیین دادرسی مالیاتی ایران به شمار می روند. این معاهدات به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و تسهیل تبادل اطلاعات مالیاتی بین کشورها منعقد می شوند. معاهدات مالیاتی قواعد خاصی را در خصوص مالیات بر درآمد و سرمایه اشخاص مقیم یکی از کشورهای متعاهد که در کشور دیگر فعالیت اقتصادی دارند تعیین می کنند. همچنین این معاهدات فرآیندهای حل اختلاف مالیاتی بین کشورهای متعاهد را نیز مشخص می کنند.
به عنوان مثال معاهده اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و کشور … ممکن است قواعد خاصی را در خصوص مالیات بر سود سهام سود سپرده و سایر درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری بین دو کشور تعیین کند.
سایر منابع تکمیلی
علاوه بر منابع اصلی و مهم ذکر شده منابع تکمیلی دیگری نیز در آیین دادرسی مالیاتی وجود دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- نظریات مشورتی اداره کل حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور : این نظریات پاسخ های اداره کل حقوقی سازمان امور مالیاتی به استعلامات مأموران مالیاتی و مودیان در خصوص مسائل حقوقی و مالیاتی هستند. اگرچه این نظریات الزام آور نیستند اما می توانند به عنوان راهنما در تفسیر قوانین مالیاتی مورد استفاده قرار گیرند.
- کتب و مقالات تخصصی حقوق مالیاتی : آثار علمی و پژوهشی در زمینه حقوق مالیاتی می توانند به درک بهتر قوانین و مقررات مالیاتی و فرآیندهای دادرسی مالیاتی کمک کنند.
- قوانین و مقررات مرتبط با سایر حوزه ها : در برخی موارد قوانین و مقررات سایر حوزه ها مانند قانون تجارت قانون مدنی قانون آیین دادرسی مدنی و قانون مجازات اسلامی نیز می توانند در تفسیر و اجرای قوانین مالیاتی و فرآیند دادرسی مالیاتی موثر باشند.
مراحل دادرسی مالیاتی : راهنمای گام به گام
مراحل دادرسی مالیاتی به طور خلاصه به شرح زیر است :
- تشخیص مالیات : سازمان امور مالیاتی با بررسی اظهارنامه ها دفاتر و اسناد و مدارک مودی نسبت به تشخیص مالیات اقدام می کند.
- ابلاغ برگ تشخیص : برگ تشخیص مالیات به مودی ابلاغ می شود.
- اعتراض به برگ تشخیص : مودی در صورت اعتراض به برگ تشخیص می تواند ظرف مهلت قانونی (معمولاً ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ) اعتراض خود را به صورت کتبی به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم کند.
- رسیدگی در هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی : اعتراض مودی در هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی مطرح و رسیدگی می شود. هیأت بدوی با بررسی مدارک و مستندات مودی و سازمان امور مالیاتی رای خود را صادر می کند.
- اعتراض به رای هیأت بدوی : در صورت اعتراض به رای هیأت بدوی مودی یا سازمان امور مالیاتی می توانند ظرف مهلت قانونی (معمولاً ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای) به هیأت تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی اعتراض کنند.
- رسیدگی در هیأت تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی : اعتراض به رای هیأت بدوی در هیأت تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی مطرح و رسیدگی می شود. رای هیأت تجدیدنظر قطعی و لازم الاجرا است مگر در موارد خاص که امکان طرح موضوع در شورای عالی مالیاتی یا دیوان عدالت اداری وجود داشته باشد.
- طرح موضوع در شورای عالی مالیاتی (ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم) : در موارد خاصی که رای هیأت تجدیدنظر بر خلاف قوانین و مقررات صادر شده باشد رئیس کل سازمان امور مالیاتی یا وزیر امور اقتصادی و دارایی می توانند ظرف مهلت قانونی موضوع را به شورای عالی مالیاتی ارجاع دهند.
- شکایت به دیوان عدالت اداری : در صورتی که مودی معتقد باشد که رای هیأت های حل اختلاف مالیاتی یا تصمیمات سازمان امور مالیاتی خلاف قانون یا خارج از حدود اختیارات آنها صادر شده است می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
جدول مراحل دادرسی مالیاتی :
مرحله دادرسی | مرجع رسیدگی | مهلت اعتراض/رسیدگی | نتیجه |
تشخیص مالیات | سازمان امور مالیاتی | – | برگ تشخیص مالیات |
اعتراض به برگ تشخیص | اداره امور مالیاتی | ۳۰ روز از ابلاغ برگ تشخیص | ارجاع به هیأت بدوی |
رسیدگی بدوی | هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی | – | رای هیأت بدوی |
اعتراض به رای بدوی | هیأت تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی | ۲۰ روز از ابلاغ رای بدوی | ارجاع به هیأت تجدیدنظر |
رسیدگی تجدیدنظر | هیأت تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی | – | رای هیأت تجدیدنظر (قطعی) |
ارجاع به شورای عالی مالیاتی (ماده ۲۵۱ مکرر) | شورای عالی مالیاتی | مهلت قانونی خاص | رای شورای عالی مالیاتی |
شکایت به دیوان عدالت اداری | دیوان عدالت اداری | مهلت قانونی خاص | رای دیوان عدالت اداری |
ارسال صورتحساب الکترونیکی (راهنمای گام به گام) :
- ثبت نام در سامانه مودیان : ابتدا باید در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید. برای این کار به درگاه ملی خدمات مالیاتی مراجعه و فرآیند ثبت نام را مطابق دستورالعمل های سامانه انجام دهید.
- دریافت گواهی امضای الکترونیکی : برای ارسال صورتحساب الکترونیکی نیاز به گواهی امضای الکترونیکی دارید. این گواهی را می توانید از مراکز صدور گواهی امضای الکترونیکی مجاز دریافت کنید.
- تهیه صورتحساب الکترونیکی : صورتحساب الکترونیکی خود را مطابق فرمت و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی تهیه کنید. نرم افزارهای حسابداری و سامانه های واسط امکان تهیه صورتحساب الکترونیکی را فراهم می کنند.
- ارسال صورتحساب از طریق سامانه مودیان یا سامانه های واسط : با استفاده از گواهی امضای الکترونیکی صورتحساب الکترونیکی خود را از طریق سامانه مودیان یا سامانه های واسط به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.
- دریافت کد رهگیری : پس از ارسال موفقیت آمیز صورتحساب کد رهگیری از سامانه دریافت خواهید کرد. این کد رهگیری را برای پیگیری های بعدی نگهداری کنید.
کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده (نمونه جدول)
جدول نمونه کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده (برخی از گروه ها) :
نوع کالا | کد کالا (نمونه) | شرایط معافیت |
محصولات کشاورزی فرآوری نشده | ۰۱۰۱ تا ۱۲۱۴ (فصول ۱ تا ۱۲ تعرفه گمرکی) | فروش محصولات کشاورزی توسط کشاورزان مشمول معافیت است. |
دام و طیور زنده | ۰۱۰۲ تا ۰۱۰۶ (فصول ۱ تعرفه گمرکی) | فروش دام و طیور زنده مشمول معافیت است. |
آب آشامیدنی | ۲۲۰۱ (بند ۲۲۰۱ تعرفه گمرکی) | فروش آب آشامیدنی بسته بندی شده مشمول معافیت است. |
خدمات درمانی تشخیصی و پیشگیری | – | خدمات درمانی تشخیصی و پیشگیری که توسط بیمارستان ها مراکز درمانی و پزشکان ارائه می شوند مشمول معافیت هستند. |
خدمات آموزشی و پژوهشی | – | خدمات آموزشی و پژوهشی که توسط موسسات آموزشی و پژوهشی دارای مجوز ارائه می شوند مشمول معافیت هستند. |
توجه : این جدول صرفاً نمونه ای از کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و برای اطلاع از فهرست کامل و دقیق کالاهای معاف باید به قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین نامه های اجرایی مربوطه مراجعه شود. فهرست کالاهای معاف ممکن است بر اساس مصوبات قانونی تغییر کند.
اصطلاحات و عبارات قانونی رایج
در متون مالیاتی و آیین دادرسی مالیاتی استفاده از اصطلاحات و عبارات قانونی رایج امری ضروری است. برخی از این اصطلاحات و عبارات عبارتند از :
- مودی مالیاتی : شخص حقیقی یا حقوقی که مکلف به پرداخت مالیات است.
- سازمان امور مالیاتی کشور : مرجع اصلی وصول و اجرای قوانین مالیاتی در ایران.
- برگ تشخیص مالیات : سندی که توسط سازمان امور مالیاتی صادر و میزان مالیات قابل پرداخت مودی را تعیین می کند.
- هیأت حل اختلاف مالیاتی : مرجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی بین مودی و سازمان امور مالیاتی.
- شورای عالی مالیاتی : مرجع تجدیدنظر نهایی در برخی موارد خاص دادرسی مالیاتی.
- دیوان عدالت اداری : مرجع رسیدگی به شکایات از تصمیمات واحدهای دولتی از جمله سازمان امور مالیاتی.
- قانون مالیات های مستقیم : قانون اصلی مالیاتی در ایران که به انواع مالیات ها و فرآیند دادرسی مالیاتی می پردازد.
- قانون مالیات بر ارزش افزوده : قانون مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در ایران.
- آیین نامه اجرایی : مقرراتی که جزئیات اجرایی قوانین را مشخص می کنند.
- بخشنامه : دستورالعمل هایی که توسط سازمان امور مالیاتی برای تبیین و تفسیر قوانین صادر می شوند.
- رای وحدت رویه : آرایی که توسط شورای عالی مالیاتی برای ایجاد رویه واحد در رسیدگی های مالیاتی صادر می شوند.
- مهلت قانونی : مدت زمانی که قانون برای انجام یک تکلیف یا اقدام تعیین کرده است.
- ابلاغ قانونی : رساندن رسمی یک سند یا اطلاعیه به شخص ذینفع مطابق مقررات قانونی.
- تراکنش بانکی : هرگونه انتقال وجه از طریق سیستم بانکی.
- سامانه مودیان : سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی برای ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی و انجام سایر تکالیف مالیاتی.
- صورتحساب الکترونیکی : صورتحسابی که به صورت الکترونیکی و مطابق استانداردهای سازمان امور مالیاتی صادر و ارسال می شود.
قوانین به عنوان مرجع
در تمامی مراحل دادرسی مالیاتی قوانین و مقررات به عنوان مرجع اصلی و تعیین کننده عمل می کنند. تصمیمات و آرای مراجع مالیاتی باید بر اساس قوانین و مقررات موجود صادر شوند. در صورت بروز اختلاف در تفسیر قوانین مراجع دادرسی مالیاتی موظفند با استناد به اصول حقوقی و تفاسیر قانونی به رفع ابهام و صدور رای عادلانه اقدام کنند. ذکر مواد قانونی مرتبط در کنار بخش های مختلف دادرسی مالیاتی به شفافیت و اعتبار فرآیند رسیدگی کمک می کند.
مثال : در بخش مربوط به اعتراض به برگ تشخیص می توان به ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد که حق اعتراض مودی به برگ تشخیص و مهلت قانونی آن را مشخص می کند.
نتیجه گیری
منابع آیین دادرسی مالیاتی در ایران مجموعه ای متنوع و در عین حال منسجم از قوانین مقررات آیین نامه ها دستورالعمل ها بخشنامه ها آرای وحدت رویه رویه های قضایی و عرف مالیاتی را شامل می شود. آشنایی با این منابع و درک صحیح از فرآیندهای دادرسی مالیاتی برای تمامی مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی امری ضروری است. با توجه به پیچیدگی قوانین مالیاتی و تغییرات مداوم در مقررات توصیه می شود مودیان مالیاتی همواره اطلاعات خود را به روز نگه داشته و در صورت نیاز از مشورت متخصصان مالیاتی و حقوقی بهره مند شوند.
پرسش های متداول (FAQ)
۱. مهم ترین منبع آیین دادرسی مالیاتی در ایران کدام است؟
قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن به عنوان مهم ترین و اصلی ترین منبع آیین دادرسی مالیاتی در ایران شناخته می شود.
۲. اگر به برگ تشخیص مالیات اعتراض داشته باشیم به کجا باید مراجعه کنیم؟
در صورت اعتراض به برگ تشخیص مالیات باید اعتراض خود را به صورت کتبی به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم کنید. اعتراض شما در هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی رسیدگی خواهد شد.
۳. مهلت اعتراض به رای هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی چقدر است؟
مهلت اعتراض به رای هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی معمولاً ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای هیأت بدوی است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "منابع آیین دادرسی مالیاتی در ایران کدامند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "منابع آیین دادرسی مالیاتی در ایران کدامند؟"، کلیک کنید.