حکم مفعول در اسلام | هر آنچه باید بدانید
حکم مفعول در اسلام
حکم مفعول در لواط، طبق قانون مجازات اسلامی ایران، در هر شرایطی (چه متأهل باشد چه نباشد) اعدام است. البته تبصره هایی برای شرایط خاص مثل اکراه یا تفاوت دین بین فاعل و مفعول وجود دارد که مجازات را تغییر می دهد و این موضوع پیچیدگی های خاص خودش را دارد که توی این مقاله قرار نیست ازش سرسری رد بشیم.

توی جامعه ما یه سری موضوعات حقوقی و شرعی هستند که شاید کمتر کسی سراغشون بره یا حتی خجالت بکشه درباره شون حرف بزنه. اما دونستن جزئیاتشون، خصوصاً وقتی پای قانون و مجازات در میون باشه، خیلی مهمه. یکی از این موضوعات حساس و البته حیاتی، بحث "لواط" و حکم "مفعول" در اسلام و قانون ایرانه. شاید خیلی ها فکر کنند همه کسایی که توی این عمل دخیل هستند، یه جور مجازات می شن، اما واقعیت این نیست. اتفاقاً قانون و شرع، فرق های مهمی بین کسی که این کار رو انجام می ده (فاعل) و کسی که این عمل روی اون انجام می شه (مفعول) می ذارن و همین تفاوت هاست که باعث میشه مجازات ها هم حسابی فرق کنه.
از اونجایی که این بحث هم ابعاد شرعی داره و هم حقوقی، و از طرفی خیلی ها اطلاعات درست و کاملی ازش ندارن، تصمیم گرفتیم یه مقاله جامع و حسابی براتون آماده کنیم. اینجوری هم از نظر فقهی و هم از نظر حقوقی، می تونید ته و توی ماجرا رو بفهمید و بدونید که "مفعول" دقیقاً کیه، چه حکمی داره و چه شرایطی می تونه روی حکمش اثر بذاره. می خوایم همه چیز رو از سیر تا پیاز براتون بگیم تا هیچ سوالی بی جواب نمونه.
لواط چیست و چرا شناخت "مفعول" مهمه؟
شاید کلمه "لواط" رو شنیده باشید، اما ممکنه ندونید دقیقاً از نظر شرع و قانون یعنی چی و چه ابعادی داره. بیایید اول یه تعریف سرراست و شفاف از این عمل داشته باشیم تا بعدش بریم سراغ بحث اصلی یعنی "مفعول".
تعریف لواط از دیدگاه شرع و قانون
وقتی اسم "لواط" میاد، منظورمون یه عمل خاصه که توی اسلام به شدت نهی شده و از گناهان کبیره محسوب می شه. توی قرآن کریم هم سرگذشت قوم حضرت لوط (ع) رو می خونیم که به خاطر همین عمل، مورد غضب الهی قرار گرفتن. از نظر شرعی، لواط یعنی عمل جنسی بین دو مرد که توی اون دخول اتفاق بیفته.
حالا اگه بخوایم از منظر قانون مجازات اسلامی به قضیه نگاه کنیم، ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی دقیقاً توضیح می ده که "لواط عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دُبُر انسان مذکر دیگر." "دُبُر" همون قسمت نشیمنگاهه. پس این یه تعریف حقوقیه که مشخص می کنه دقیقاً چه عملی لواط محسوب می شه.
چرا تفکیک "فاعل" و "مفعول" اهمیت داره؟
توی هر عمل مجرمانه ای، معمولاً یه نفر هست که کار رو انجام می ده و یه نفر هم هست که کار روی اون انجام می شه. توی لواط هم همینطوره؛ ما دو تا نقش داریم: "فاعل" و "مفعول".
- فاعل: کسی که اندام تناسلی خودش رو وارد بدن دیگری می کنه.
- مفعول: کسی که این عمل دخول روی اون اتفاق می افته.
حالا چرا این دو تا نقش اینقدر مهمن و باید از هم جدا بشن؟ چون برخلاف تصور خیلی ها، مجازات فاعل و مفعول توی قانون و شرع یکی نیست! حتی گاهی تفاوت هاشون خیلی فاحشه. برای اینکه بتونیم درک درستی از احکام داشته باشیم، باید بدونیم کدوم احکام مربوط به فاعله و کدوم به مفعول. مثلاً شرایطی مثل اجبار یا اکراه، روی حکم فاعل یه جور اثر می ذاره و روی حکم مفعول یه جور دیگه. اگه این تمایز رو در نظر نگیریم، ممکنه برداشت های کاملاً اشتباهی از قانون و شرع پیدا کنیم.
"مفعول" کیه؟ یه نگاه دقیق تر از دید حقوق و فقه
خب، تا اینجا فهمیدیم لواط یعنی چی و کلاً دو تا نقش فاعل و مفعول داریم. حالا وقتشه که روی نقش "مفعول" زوم کنیم و دقیقاً ببینیم از نظر حقوقی و فقهی، این کلمه به چه کسی اشاره داره.
مفهوم "مفعول" و مرزبندی های قانونی
به زبان ساده، "مفعول" همون فردیه که عمل دخول، یعنی ورود اندام تناسلی مرد دیگه، توی ناحیه دُبُر اون انجام شده. نکته مهم اینجاست که برای اینکه کسی "مفعول لواط" شناخته بشه، حتماً باید این عمل "دخول" صورت گرفته باشه. یعنی صرفاً یه سری اعمال دیگه که ممکنه بین دو مرد انجام بشه، باعث نمی شه اون فرد در دسته "مفعول لواط" قرار بگیره.
این تفکیک خیلی مهمه چون توی جامعه، گاهی اوقات اصطلاحات عامیانه مثل "گِی" (همجنس باز) رو با لواط یکی می دونن. درسته که "گِی" به گرایش جنسی همجنس خواهانه اشاره داره، اما "لواط" یه عمل خاص و دقیقاً تعریف شده ست که عنصر "دخول" توی اون حرف اول رو می زنه. پس هر "گِی" بودن به معنی "مفعول لواط" بودن نیست، مگر اینکه عمل دخول هم اتفاق افتاده باشه. قانون، خیلی دقیق روی همین عنصر "دُبُر" و "دخول" تأکید داره.
حکم مفعول در اسلام و قانون مجازات اسلامی: مجازات های حدی
رسیدیم به بخش اصلی و شاید مهم ترین قسمت بحثمون: مجازات "مفعول" لواط در قانون و شرع. اینجا دیگه شوخی نداریم و با احکام حدی سروکار داریم که از نظر شرعی و قانونی، بسیار جدی و قاطع هستند.
مجازات اصلی: حد اعدام برای مفعول
طبق ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم مفعول لواط در هر صورتی (یعنی چه متأهل باشه و چه مجرد) "اعدام"ه. این رو با فاعل مقایسه کنید که برای اون، شرایطی مثل عنف، اکراه یا احصان (متاهل بودن) می تونه روی مجازات اعدامش تأثیر بذاره. ولی برای مفعول، قانون خیلی صریح میگه که فرقی نمی کنه و در هر حال، حکم اعدامه.
اهمیت این نکته اینه که اگه کسی فکر می کنه چون مجرده یا شرایط خاصی داره، مجازاتش سبکتر می شه، سخت در اشتباهه. قانون در مورد مفعول، خیلی قاطع برخورد کرده. دلایل فقهی این حکم هم ریشه در روایات و فتاوای معتبر علمای اسلام داره که لواط رو از بزرگترین گناهان و عملی شنیع می دونن که باعث فساد جامعه می شه.
حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.
حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.
تبصره ها و شرایطی که ممکنه حکم مفعول رو عوض کنن
البته، همیشه هم همه چیز سیاه و سفید نیست. یه سری شرایط خاص و استثناهایی هم وجود داره که می تونه روی حکم اعدام مفعول تأثیر بذاره:
مفعول مُکرَه (تحت اجبار و اکراه)
تصور کنید کسی رو به زور و اجبار وادار به لواط کنن. آیا این فرد هم باید اعدام بشه؟ خب، جوابش اینه که اگه مفعول واقعاً تحت اکراه و اجبار شدید باشه و هیچ اختیاری از خودش نداشته باشه، از مجازات اعدام ساقط می شه. یعنی اگه بتونه ثابت کنه که مجبور بوده، حکم اعدام برای اون اجرا نمیشه. البته اثبات این اکراه کار آسونی نیست و باید مدارک و شواهد کافی وجود داشته باشه. پس این موضوع صرفاً یه ادعا نیست و باید بتونی ثابتش کنی.
مفعول مسلمان و فاعل غیرمسلمان
یه تبصره دیگه توی ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی هست که می گه: "در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است." این تبصره در مورد فاعله و به طور مستقیم به مجازات مفعول ربطی نداره. اما اگه شرایط جوری باشه که مفعول مسلمان بوده و فاعل غیرمسلمان، این موضوع روی حکم فاعل تأثیر می ذاره. در مورد حکم خود مفعول، باز هم اصل بر اعدامه، مگر اینکه اکراه رو ثابت کنه.
خلاصه اینکه، با اینکه حکم اعدام برای مفعول خیلی قاطعه، اما قانون همیشه سعی می کنه عدالت رو رعایت کنه و برای شرایطی که فرد واقعاً بی اختیار بوده، تبصره هایی رو در نظر گرفته. اما این تبصره ها محدودند و شامل همه موارد نمیشن.
تفاوت مجازات مفعول و فاعل: یه مقایسه روشن
همونطور که اول گفتیم، تفاوت بین مجازات فاعل و مفعول خیلی مهمه. بیاید یه نگاه مقایسه ای بهشون بندازیم تا قضیه براتون شفاف تر بشه:
مجازات فاعل لواط:
- اگه لواط با عنف (زور) یا اکراه (اجبار) انجام شده باشه، یا فاعل شرایط احصان (متأهل بودن) رو داشته باشه، حکم اعدامه.
- اگه فاعل غیرمسلمان باشه و مفعول مسلمان، حکم فاعل اعدامه.
- در بقیه موارد (مثلاً اگه با رضایت باشه و فاعل هم مجرد باشه و شرایط بالا رو نداشته باشه)، مجازاتش صد ضربه شلاق حده.
مجازات مفعول لواط:
- در هر صورتی (چه متأهل باشه، چه مجرد، چه با رضایت، چه بدون رضایت)، حکم اصلی اعدامه.
- تنها استثنای مهم، اثبات اکراه و اجبار توسط مفعوله که در این صورت مجازات اعدام ساقط می شه.
می بینید چقدر تفاوت زیاده؟ این تفاوت نشون می ده که قانونگذار و شرع، با اینکه هر دو طرف رو مجرم می دونن، اما به نقش و اراده هر کدوم وزن متفاوتی میدن. از دیدگاه فقهی، این تفاوت می تونه به خاطر اهمیت عنصر "ارتکاب" و "ایجاد" عمل توسط فاعل، و یا نگاه خاص به مفعول به عنوان بخشی از این عمل شنیع باشه که حکم مشخصی براش تعیین شده.
حکم مفعول در تفخیذ: چی میشه اگه دخول نباشه؟
تا الان درباره لواط صحبت کردیم که شرط اصلیش "دخول" بود. اما یه جرم دیگه هم داریم که شبیه لواطه ولی دقیقاً اون نیست و بهش میگن "تفخیذ". اینجا هم مفعول داریم و حکمش فرق می کنه.
تفخیذ یعنی چی و چه فرقی با لواط داره؟
"تفخیذ" هم یه عمل جنسی بین دو مرده، اما مهم ترین فرقش اینه که توی تفخیذ، "دخول" اتفاق نمی افته. یعنی چی؟ یعنی اندام تناسلی یک مرد، بین ران ها یا نشیمنگاه مرد دیگه قرار می گیره، ولی وارد بدن نمیشه. حتی اگه دخول "کمتر از ختنه گاه" باشه، باز هم تفخیذ محسوب می شه نه لواط.
ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی تفخیذ رو اینطوری تعریف می کنه: "تَفخیذ عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه مرد دیگر." پس اگه دخول کامل نباشه، دیگه لواط نیست و تفخیذه.
مجازات تفخیذ برای مفعول
خوبی قضیه (البته از دیدگاه مجازات سبک تر) اینه که توی تفخیذ، مجازات فاعل و مفعول فرق زیادی با هم نداره و برای هر دو طرف، "صد ضربه شلاق حدی" تعیین شده. برخلاف لواط که شرایط احصان یا اکراه، روی مجازات فاعل و مفعول اثر می ذاشت، اینجا توی تفخیذ، این چیزا تأثیری توی مجازات نداره و در هر حال، چه فاعل باشه چه مفعول، چه متأهل باشه چه مجرد، چه به زور باشه چه با رضایت، حکمش صد ضربه شلاقه.
البته یه استثنای مهم وجود داره: اگه فاعل تفخیذ غیرمسلمان باشه و مفعول مسلمان، مجازات فاعل اعدامه. این نکته نشون می ده که قانون به دین مفعول (مسلمان بودن) اهمیت ویژه ای می ده، حتی در جرم تفخیذ. اما برای خود مفعول، باز هم همون صد ضربه شلاقه، مگر اینکه بحث اکراه واقعاً جدی و اثبات شده باشه.
سایر اعمال همجنس گرایانه و نقش "مفعول"
خب، علاوه بر لواط و تفخیذ، ممکنه یه سری اعمال دیگه هم بین دو مرد اتفاق بیفته که جنبه شهوانی داره ولی به حد لواط یا تفخیذ نمی رسه. اینا هم جرم هستن، ولی مجازاتشون فرق می کنه.
تقبیل و ملامسه از روی شهوت
بعضی وقت ها، اعمالی مثل "تقبیل" (بوسیدن) یا "ملامسه" (لمس کردن) از روی شهوت بین دو مرد اتفاق می افته. این ها دیگه نه لواط محسوب می شن و نه تفخیذ، چون هیچ کدوم از اون شرایط خاص دخول یا قرار گرفتن اندام تناسلی رو ندارن. اما آیا جرم نیستن؟ چرا، جرم هستن.
مجازات این اعمال، "تعزیری"ه، یعنی دیگه حدی نیست و قاضی می تونه بین ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق (درجه شش) حکم بده. اینجا دیگه مثل لواط و تفخیذ، تفکیک سفت و سخت "فاعل" و "مفعول" اونقدر اهمیت نداره و مجازات برای هر دو طرفی که در این اعمال شرکت کردن، تقریباً یکسانه. این نشون می ده که هرچی شدت عمل کمتر باشه، مجازات هم از حالت حد خارج شده و تبدیل به تعزیر می شه که انعطاف بیشتری داره.
چطوری جرم لواط و تفخیذ رو ثابت کنیم؟ (مخصوصاً برای مفعول)
اثبات جرم های مربوط به روابط جنسی، خصوصاً لواط و تفخیذ، کار آسونی نیست. قانونگذار برای جلوگیری از آبروریزی و ادعاهای دروغ، شرایط خیلی سختی رو برای اثبات این جرائم در نظر گرفته. اینجوری نیست که هرکسی هرچیزی ادعا کنه، دادگاه قبول کنه.
روش های اثبات جرم: اقرار و شهادت شهود
برای اثبات لواط و تفخیذ، فقط دو تا راه اصلی وجود داره:
- اقرار: یعنی خود فرد مجرم (چه فاعل، چه مفعول) به جرمی که انجام داده اعتراف کنه.
- شهادت شهود: یعنی عده ای شاهد، به طور مستقیم و با چشم خودشون، عمل رو دیده باشن و شهادت بدن.
شرایط اقرار
اینکه یه نفر اعتراف کنه، به این معنی نیست که جرم ثابت شده. اقرار هم شرایط خاص خودشو داره:
- باید "چهار مرتبه" و اون هم توی دادگاه و جلوی قاضی تکرار بشه. یعنی اگه یه بار یا دو بار اعتراف کنی، فایده ای نداره.
- فرد باید "عاقل" و "بالغ" باشه و با "اختیار کامل" و بدون هیچ اجباری اعتراف کنه.
- اقرار باید "صریح" باشه و هیچ ابهام و کنایه ای نداشته باشه.
اگه کسی کمتر از چهار بار اقرار کنه، دیگه حکم حد (اعدام یا شلاق) براش اجرا نمیشه، بلکه به مجازات تعزیری (۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق) محکوم می شه. این خودش یه راه فراره برای کسانی که اشتباهی مرتکب شدن و اقرار می کنن.
شرایط شهادت شهود
شهادت شهود هم خیلی سخته و هر کسی نمی تونه شاهد باشه:
- باید "چهار مرد عادل" باشن. یعنی زن ها نمی تونن توی این جرائم شهادت بدن و تعدادشون هم باید چهار نفر باشه.
- این چهار نفر باید عمل لواط یا تفخیذ رو "به صورت حضوری و با چشم خودشون" دیده باشن. یعنی شنیده ها یا حدس و گمان، به هیچ دردی نمی خوره.
- شرایط "عدالت" هم که خودش یه بحث مفصله و یعنی شاهد باید فردی باشه که به گناه کبیره معروف نباشه و در مجموع، فردی درستکار باشه.
می بینید که اثبات این جرائم چقدر سخته؟ این سختگیری قانون به خاطر حساسیت موضوعه تا آبروی افراد حفظ بشه و کسی بی جهت مجازات نشه.
مرجع صالح برای رسیدگی به جرم لواط و تفخیذ (هم برای مفعول)
خب، حالا اگه خدای نکرده همچین جرمی اتفاق افتاد و ثابت شد، کدوم دادگاه باید بهش رسیدگی کنه؟ این هم یه بحث حقوقی مهمه.
دادگاه های کیفری یک و دو: هر کدام برای چه کاری؟
توی ایران، رسیدگی به جرائم این چنینی، توی دادگاه های "کیفری" انجام می شه. اما بسته به نوع مجازات، ممکنه دادگاهش فرق کنه:
- اگه مجازات "اعدام" باشه (مثل لواط برای مفعول یا فاعل در برخی شرایط)، پرونده میره دادگاه "کیفری یک". این دادگاه ها مهم ترین پرونده های جنایی رو بررسی می کنن.
- اگه مجازات "شلاق حدی" یا "شلاق تعزیری" باشه (مثل تفخیذ برای فاعل و مفعول، یا لواط برای فاعل مجرد و غیرمکره)، پرونده میره دادگاه "کیفری دو".
عدم ورود دادسرا در جرائم منافی عفت
یه نکته مهم دیگه اینه که طبق ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، "به جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی می شود." این یعنی چی؟ یعنی دادسرا که معمولاً تحقیقات اولیه رو توی پرونده های کیفری انجام می ده، توی این نوع جرائم (مثل لواط و تفخیذ) اصلاً وارد عمل نمی شه. پرونده مستقیماً میره به دادگاه و قاضی دادگاه هم تحقیقات رو انجام می ده و هم حکم صادر می کنه. این هم باز به خاطر همون حساسیت ها و حفظ آبروی فراده.
تبعات فقهی و حقوقی لواط برای فاعل: حرمت ازدواج با بستگان مفعول
تا اینجا بیشتر درباره مجازات فاعل و مفعول حرف زدیم. اما لواط، یه سری تبعات دیگه هم داره که ممکنه خیلی ها ازش بی خبر باشن، خصوصاً برای فاعل.
ماده ۱۰۵۶ قانون مدنی: یک حکم فقهی-حقوقی مهم
طبق ماده ۱۰۵۶ قانون مدنی، اگه یه نفر مرتکب لواط بشه، "مادر، خواهر و دختر مفعول" برای همیشه به اون "فاعل" حرام میشن. یعنی فاعل دیگه حق نداره با این سه دسته از بستگان مفعول ازدواج کنه. این حکم برای جلوگیری از گسترش فساد و حفظ حرمت خانواده ها توی فقه اسلامیه و توی قانون مدنی هم اومده.
شرایط تحقق این حرمت:
- باید "دخول" توی لواط اتفاق افتاده باشه. اگه دخول کامل نباشه (مثلاً تفخیذ باشه)، این حرمت ایجاد نمی شه.
- باید "شک" وجود نداشته باشه. یعنی اگه شک داشته باشی که دخول اتفاق افتاده یا نه، باز هم این حرمت ایجاد نمیشه.
یه نکته مهم دیگه هم اینه که اگه کسی با یکی از این بستگان ازدواج کرده باشه و بعد از ازدواج لواط انجام بده، ازدواج قبلیش باطل نمی شه و اون ها بر وی حرام نمیشن. این حرمت فقط در صورتیه که لواط قبل از ازدواج با این بستگان اتفاق افتاده باشه.
پس می بینیم که لواط فقط به مجازات حدی ختم نمی شه و می تونه تبعات حقوقی طولانی مدتی مثل حرمت ابدی ازدواج رو هم برای فاعل به دنبال داشته باشه. این نشون می ده که این عمل چقدر از نظر شرع و قانون، مذموم و سنگینه.
جمع بندی و نتیجه گیری
توی این مقاله سعی کردیم تا جایی که ممکنه، تمام ابعاد و زوایای "حکم مفعول در اسلام" و قانون ایران رو براتون روشن کنیم. دیدیم که "لواط"، یعنی عمل دخول بین دو مرد، توی شرع و قانون به شدت نهی و جرم انگاری شده و مجازات های حدی بسیار سنگینی براش در نظر گرفته شده.
مهم ترین نکته ای که از اول هم روش تأکید کردیم، تفاوت بین "فاعل" و "مفعول" بود. برخلاف فاعل که مجازاتش بسته به شرایط (مثل احصان، عنف یا اکراه) می تونه اعدام یا شلاق باشه، مجازات "مفعول" لواط، در هر صورت (چه متأهل باشه چه نباشه) "اعدام"ه، مگر در یک حالت خاص و اون هم اکراه و اجبار شدید و اثبات شده. این نشون می ده که قانونگذار و شرع، با نگاه ویژه ای به نقش مفعول در این عمل نگاه کرده اند.
همچنین یاد گرفتیم که "تفخیذ" (که دخول کامل توش اتفاق نمی افته) یه جرم دیگه با مجازات صد ضربه شلاقه و باز هم مجازات فاعل و مفعولش یکیه، با همون استثنای فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان. اعمال دیگه مثل بوسیدن و لمس کردن از روی شهوت هم مجازات تعزیری دارن که سبک تره.
اثبات این جرائم هم کار سختیه و فقط از طریق چهار بار اقرار یا شهادت چهار مرد عادل ممکنه. تازه، دادسرا هم توی این پرونده ها وارد نمی شه و رسیدگی مستقیماً توی دادگاه (کیفری یک برای اعدام، کیفری دو برای شلاق) انجام می شه.
و در آخر، دیدیم که لواط فقط به مجازات های کیفری ختم نمیشه و می تونه تبعات حقوقی مهمی مثل حرمت ابدی ازدواج فاعل با مادر، خواهر و دختر مفعول رو هم به دنبال داشته باشه.
خلاصه کلام اینکه، این جرائم توی شرع و قانون ما جایگاه خیلی جدی و حساسی دارن. آگاهی از این احکام نه تنها برای افراد، بلکه برای خانواده ها و جامعه هم خیلی مهمه تا هم از وقوع چنین اعمالی پیشگیری بشه و هم اگه خدای نکرده اتفاقی افتاد، بدونیم قانون چه برخوردی باهاش می کنه.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حکم مفعول در اسلام | هر آنچه باید بدانید" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حکم مفعول در اسلام | هر آنچه باید بدانید"، کلیک کنید.