وضعیت قرمز برای مسافران هوایی
با لغو پرواز های داخلی و خارجی در روز های اخیر بسیاری از مسافران سرگردان شدند و برای پس گرفتن هزینه پرواز های لغوشده دچار مشکل شده اند. حتی پیدا کردن پرواز و یا وسیله نقلیه جایگزین سخت شده است.
از طرفی بسیاری از هتل ها و آژانس های مسافرتی از بازپرداخت وجه به مسافران منصرف شده سر باز زده و یا از آن ها خسارت می گیرند بهانه اغلب این شرکت ها برای پرداخت نکردن وجه کامل به مسافر این است که شرکت های هواپیمایی هنوز این پول را برنگردانده اند و بعضی از آن ها هم زمان جایگزین دیگری را به مسافر پیشنهاد می دهند.
از سوی دیگر مسافران و گردشگران خارجی آن ها که به دلیل اعلام شرایط ویژه و هشدار منع سفر از آمدن به ایران انصراف داده اند نیز با چالش مواجه شده اند هتل ها حاضر به پذیرش وضعیت فوق العاده و لغو رزرو ها و بازگرداندن هزینه نیستند و جریمه کسر می کنند.
بر همین اساس و به دنبال پیگیری قدم آخر یحیی نقی زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بخشنامه ای را به مدیران کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ها ابلاغ کرده و خواسته به اطلاع تمام تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش نیز برسد. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام کرد: با توجه شرایط خاص روز های اخیر و ابطال پرواز ها و عدم امکان اجرای تعدادی از سفر ها و گشت های هوایی از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در خصوص تمام گشت های داخلی و خروجی در بازه زمانی دهم تا دوازدهم مهرماه ۱۴۰۳ بدون کسر جریمه نسبت به استرداد کل وجوه دریافتی از گردشگران اقدام شود.
همچنین تاکید شده است: با توجه به عدم امکان پیش بینی شرایط فوق الذکر لازم است مدیران دفاتر و تاسیسات گردشگری از هر گونه تعهد الزام آور برای سفر هموطنان خودداری کرده و تمهیدات لازم برای اعمال کنسلی احتمالی و بازگرداندن وجه زائران و گردشگران مدنظر قرار دهند.
متن کامل این بخشنامه به این شرح است: «همانگونه که مستحضرید رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه به ویژه مسافران و گردشگران همواره در زمره اولویت های اصلی صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه تأسیسات گردشگری و فعالان این صنعت با اخلاق حرفه ای رضایت مندی مسافران و گردشگران را سرلوحه کسب و کار خود داشته و بر سایر ملزومات رجحان می دهند.
در همین راستا با توجه شرایط خاص روز های اخیر و ابطال پرواز ها و عدم امکان اجرای تعدادی از سفر ها و گشت های هوایی از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استناد به ماده ۳۰ آیین نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفتر های خدمات مسافرتی و گردشگری ماده ۳۵ شیوه نامه نظارت بر خدمات سفر و گردشگری ماده ۱۲ شیوه نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحد های اقامتی چنانچه هر یک از مسافران یا گردشگران با توجه شرایط مذکور در بازه زمانی اعمال محدودیت از تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۰ تا ۱۴۰۳/۷/۱۲ درخواست انصراف از سفر خود را ارائه کند تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با عنایت به وضعیت «فوق العاده» و «غیرقابل پیش بینی» ملزم هستند در خصوص تمام گشت های داخلی و خروجی بدون کسر جریمه نسبت به استرداد کل وجوه دریافتی از گردشگران اقدام کنند.
بدیهی است هزینه های مربوط به لغو بلیت سفر (جابه جایی) با رعایت مفاد بخشنامه دستگاه ذی ربط (وزارت راه و شهرسازی) است.
همچنین با توجه به عدم امکان پیش بینی شرایط فوق الذکر لازم است مدیران دفاتر و تأسیسات گردشگری از هر گونه تعهد الزام آور برای سفر هموطنان خودداری کرده و تمهیدات لازم را برای اعمال کنسلی احتمالی و بازگرداندن وجه زائران و گردشگران مدنظر قرار دهند.»
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وضعیت قرمز برای مسافران هوایی" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وضعیت قرمز برای مسافران هوایی"، کلیک کنید.